خانه
ورود اعضا
13100 بازدید

انتخاب رشته

  • avatar
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۱۰:۰۸ ۱۳۹۴/۲/۶


    انتخاب رشته
  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۱۰:۱۸ ۱۳۹۴/۲/۶

    مقدمه :


    انتخاب ...


    ما انسان ها در زندگی روزمره خود همیشه در حال انتخاب هستیم، انتخاب راه و رسم زندگی ، انتخاب مدرسه ، انتخاب شغل ، انتخاب خانه و ماشین، انتخاب رنگ کفش و کلاه و لباس ، انتخاب نوع نان و پنیر و ماست و دهها نوع انتخاب دیگر که در زندگی روزمره اتفاق می افتد.  اما همه این انتخاب ها، هم سنگ و هم سطح نیستند و هر کدام به میزان وزنی که دارند در زندگی ما نقش ایفا می کنند و به همان نسبت باید وقت لازم را صرف کرد .


    یکی از انتخاب های سرنوشت ساز ما ، انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان می باشد که متاسفانه خیلی وقتها مورد توجه جدی واقع نمی شود . دانش آموزان ، خانواده ها و اولیای مدرسه بدون آشنایی دقیق با معیارهای انتخاب رشته و توانایی ها و استعداد های فرد، دست به انتخاب رشته میزنند . مثلا یکی از باورهای غلط و رایج در این زمینه این است که دانش آموز قوی و درس خوان نباید رشته انسانی بخواند و همه دانش آموز قوی را بدون شناخت علایق و استعدادهایش به سمت رشته ریاضی و شاید تجربی سوق می دهند و متاسفانه معمولا عواقب خوبی هم ندارد.  یکی از نشانه های این مسئله را می توانیم در آزمون های کارشناسی ارشد مشاهده کنیم . در این سالها شاهدیم که تعداد زیادی از داوطلبین رشته های انسانی در آزمون کارشناسی ارشد را کسانی تشکیل می دهند که در مقطع کارشناسی در رشته های فنی مهندسی تحصیل کرده اند . خیلی از این افراد تازه در دوران تحصیل در دانشگاه متوجه علاقه و استعداد خود در رشته هایی مثل هنر ، روانشناسی ، سیاست ، مدیریت ، فلسفه و ... شده اند .


    ما در این تاپیک بنا داریم تا مسایل مربوط به انتخاب رشته را مطرح کنیم تا با همفکری و تبادل نظر با یکدیگر کمک کنیم تا دانش آموزان بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

                                                                                                                             علیرضا مسگری مشهدی – مشاور مدرسه

    mesgarimashhadi@yahoo.com


  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۱۰:۱۹ ۱۳۹۴/۲/۶

    چرا انتخاب رشته سال اول دبیرستان مهم است ؟


    چند انتخاب مهم در دوره های مختلف زندگی انسان وجود دارد که در آینده و سرنوشت او بسیار تاثیر گذار بوده و به نوعی نحوه زندگی و کیفیت آن را مشخص می نماید .


    انتخاب رشته تحصیلی از مهم ترین تصمیمات انسان در زندگی است که تاثیر خود را در شغل آینده ، علائق ، احساسات ، درآمد و شیوه زندگی می گذارد .


    انتخاب رشته تحصیلی در سال اول دبیرستان صورت می گیرد . در این دوره دانش آموز و اولیای او تصمیم می گیرند که رشته ریاضی ، تجربی یا انسانی را انتخاب کند یا در هنرستان رشته های فنی را . این انتخاب باید بر چه اساسی باشد ؟ چه ویژگی ها و ابعادی را باید مد نظر قرار داد ، کدام پارامتر وزن و نقش بیشتری در این انتخاب باید داشته باشد ؟


    غلاقه ، توانایی های فردی ، پایه درسی و آموزشی. ، بازار کار، زمینه شغلی خانواده ، نیاز آینده بازار ، وضعیت اقتصادی و…. از عوامل موثر بر این انتخاب هستند ” انتخابی به ارزش زندگی ” .


    چه بسیار دانش آموزانی که در طول تحصیل رشته خودرا تغییر داده اند و پس از سال ها و صرف وقت بسیار  ، علاقه و مزیت اصلی خود را در رشته جدید پیدا کرده اند . ” چندسال پیش یکی از رتبه های برتر کنکور رشته انسانی فارغ التحصیل رشته پزشکی بود  یا دانشجوی مکانیکی که به هنر و بازیگری روی آورد .


    اولیای پی گیر ، مشاورین و معلم های آگاه در کنار دانش آموز در انتخاب رشته صحیح نقش بسیار مهمی دارند .


    اولیا باید تمایلات و آرزوهای شخصی خود را به طور آگاهانه با توانایی ها و علائق فرزند خود تلفیق نموده و نهایتا با مشورت مشاوران آنچه را که درست است انتخاب کنند و همواره به این جمله بیندیشند که ” فرزندم کار و رشته اش را دوست داشته باشد و در آن موفق شود ” .


    صرف تحصیل در یک رشته ی خاص با اقبال عمومی بالا برای همه ممکن است نتیجه یکسانی نداشته باشد و عده ای موفق شده و گروهی نیز با بی علاقگی در آن رشته تحصیل کنند .


    انتخاب رشته موضوعی شخصی است و برای هر دانش آموز با دیگری متفاوت . شرایط خانوادگی ، علاقه به درس هایی خاص و توانایی در زمینه ای ویژه دست به دست هم می دهند که این انتخاب را فارغ از هر گونه تقلید از دیگری ، برای دانش آموز به طور جداگانه انجام داد.

  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۷:۴۰ ۱۳۹۴/۲/۱۳

    در انتخاب رشته به چه مواردي توجه کنيم؟


    هميشه اين سوال براي اغلب دانش آموزان کلاس اول دبيرستان پيش مي آيد که رشته تجربي را انتخاب کنند يا رياضي؟ در رشته انساني در چه رشته هايي موفق تر هستند.


    اين سوال و سوال هاي مشابه از جمله مواردي است که فارغ التحصيلان سال اول دبيرستان در بدو ورود به سال دوم درگير آن مي شوند و چه بسا در برخي اوقات در آينده از انتخاب خود راضي نيستند.


    انتخاب رشته تحصيلي نياز به توجه به چند مورد مي باشد که شناخت اين موارد و مشورت و آگاهي درمورد رشته هاي تحصيلي مي تواند به يک انتخاب درست کمک کند:


    1 - شناخت شخصي: مهم ترين مساله در انتخاب رشته در سال دوم دبيرستان، شناخت توانايي هاي شخصي است. شخصي که توانايي بالاتري در خصوص درس‌ها مفهومي و استدلالي دارد، باالتبع مي تواند در ادامه مسير در رشته رياضي موفق تر ظاهر شود. شخصسي که علاوه بر موارد ذکر شده توانايي علمي مشخصي در دروس تخصصي تجربي يعني دروس زيست شناسي دارد، مي تواند در رشته تجربي موفق تر ظاهر شود و در نهايت شخصي که بر دروس علوم انساني و مسايل مربوط به آن اشراف بيشتري دارد مي تواند در رشته علوم انساني موفق تر ظاهر شود.


    2 - شناخت بازار کار: يکي از مسايلي که مي تواند به انتخاب رشته درست در شما کمک کند و زمينه ساز موفقيت هاي علمي و شغلي آينده شما باشد، شناخت بازار کار مربوط به رشته هاي دانشگاهي مرتبط با رشته تحصيلي شما در دانشگاه مي باشد. مطالعه در اين خصوص و مشورت با فارغ التحصيلان رشته هاي مربوطه به شما در انتخاب درست کمک مي کند.


    3 - توجه به پتانسيل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي در خصوص رشته هاي دانشگاهي: در برخي از رشته ها مانند پزشکي با توجه به پتانسيل کم داشنگاه ها در پذيرش دانشجو و استقبال زياد داوطلبان کنکور در خصوص آن، شرايط  و امکان قبولي در اين گونه از رشته ها سخت تر از رشته هاي ديگر است.


    3 - مشاوره با افراد متخصص: يکي از موثرين کارهاي در انتخاب درست رشته در سال دوم دبيرستان، مشاوره با متخصصين و مشاوران در اين خصوص مي باشد. از جمله کساني که مي توانند در اين خصوص کمک شاياني به شما بکنند، فارغ التحصيلان دانشگاهي است که اطلاعات جامع در خصوص رشته هاي دانشگاهي، بازار کار مربوط به آنها و شرايط تحصيلي در دانشگاه هاي کشور در رشته مرتبط با خود را به شما خواهند داد.


  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۸:۵۳ ۱۳۹۴/۲/۱۹

    شیوه هدایت تحصیلی دانش آموزان و ضوابط آن


     ماده 74 : هدایت تحصیلی دانش آموز به شاخه ی / رشته های تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه ی وی و به تناسب امکانات آموزشی مطابق با نمون برگ شماره ی یک هدایت تحصیلی و رعایت ضوابط ذیل انجام می شود:


    1-74  : رشته ی ریاضی فیزیک :


    1-1-74 : مجموع سه نمره ی پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی در سه پایه در دوره ی راهنمایی تحصیلی، بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.


     :2-1-74نمره ی درس ریاضی (1) در دوره ی متوسطه حداقل 12 باشد و درس فیزیک (1) و آزمایشگاه را با موفقیت (کسب حداقل نمره ی 10) گذرانده باشد.


    3-1-74  : مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره ی راهنمایی و پایه ی اول دوره ی متوسطه باید حداقل 96 باشد و یا به عبارت دیگر معدل درس های مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.


    2-74  : رشته ی علوم تجربی :


     :1-2-74 مجموع سه نمره ی پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره ی راهنمایی تحصیلی، بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.


    2-2-74  : در دوره ی متوسطه درس های ریاضی (1)، شیمی (1) و آزمایشگاه و علوم زیستی و بهداشت را با موفقیت (کسب نمره ی حداقل 10) گذرانده باشد و حداقل در یکی از سه درس مذکور نمره ی 12 اخذ کرده باشد.


    3-2-74  : مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره ی راهنمایی و پایه اول دوره ی متوسطه باید حداقل 108 باشد یا به عبارت دیگر معدل درس های مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.


    3-74  : رشته ی ادبیات و علوم انسانی :


     :1-3-74 مجموع سه نمره ی پذیرفته شده خرداد یا شهریور، هر یک از درس های ادبیات فارسی (معدل درسهای  قرائت، املاء و انشاء فارسی) و عربی در سه پایه در دوره ی راهنمایی تحصیلی، بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.


    2-3-74  : در درس های ادبیات فارسی (1)، زبان فارسی (1)، عربی (1) و مطالعات اجتماعی پایه اول متوسطه نمره حداقل 10 را کسب کرده باشد و نمره ی درس ادبیات (معدل درس های ادبیات فارسی (1) و زبان فارسی (1)) حداقل 12 باشد.


     : 3-3-74 مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره ی راهنمایی و سال اول دوره ی متوسطه باید حداقل 108 باشد یا به عبارت دیگر معدل درس های مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.


     : 4-74 رشته ی علوم و معارف اسلامی :


    1-4-74  : مجموع سه نمره ی پذیرفته شده خرداد یا شهریور، هر یک از درس های ادبیات فارسی (معدل درسهای قرائت، املاء و انشاء فارسی ) و عربی در سه پایه در دوره ی راهنمایی تحصیلی، بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.


     :2-4-74 در درس های ادبیات فارسی (1)، زبان فارسی (1) (که معدل آنها به عنوان نمره ی درس ادبیات در نمون برگ ثبت می شود) ، عربی (1) و تعلیمات دینی (1) نمره ی حداقل 10 را کسب کرده باشد و حداقل در یکی از دو درس عربی (1) یا تعلیمات دینی و قرآن (1) نمره ی 12 اخذ کرده باشد.


    3-4-74 : مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره ی راهنمایی و پایه اول دوره ی متوسطه باید حداقل 108 باشد یا به عبارت دیگر معدل درس های مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.


     :5-74 شاخه ی فنی و حرفه ای :


     :1-5-74مجموع سه نمره ی پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه در دوره ی راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.


     :2-5-74 در دوره ی متوسطه از درس ریاضی (1) نمره ی حداقل 10 و از درس کارگاه خوداتکایی نمره ی حداقل 12 کسب کرده باشد. چنانچه نمره ی درس کارگاه خوداتکایی دانش آموز کمتر از 12 باشد در هدایت تحصیلی منظور نمی شود.


     :3-5-74 مجموع نمرات درس های مرتبط با شاخه در دوره ی راهنمایی و پایه اول دوره ی متوسطه باید حداقل 132 باشد و در صورت عدم انتخاب یا حذف درس کارگاه خوداتکایی حداقل 120 باشد یا به عبارت دیگر معدل درس های مرتبط با شاخه از 12 کمتر نباشد.


     


     :6-74 شاخه ی کاردانش :


    1-6-74  : مجموع سه نمره ی پذیرفته شده خرداد و یا شهریور هر یک از درس های حرفه و فن و هنر، در سه پایه در دوره ی راهنمایی بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.


    2-6-74 : در دوره ی متوسطه از درس کارگاه خوداتکایی نمره ی حداقل 10 کسب کرده باشد. چنانچه نمره ی درس کارگاه خوداتکایی دانش آموز کمتر از 10 باشد در هدایت تحصیلی منظور نمی شود.


     :3-6-74 مجموع نمرات درس های مرتبط با شاخه در دوره ی راهنمایی و پایه اول متوسطه دانش آموز در صورت انتخاب درس کارگاه خوداتکایی حداقل 70 و در صورت عدم انتخاب یا حذف درس کارگاه خوداتکایی حداقل 60 باشد یا به عبارت دیگر معدل درس های مرتبط با شاخه از 10 کمتر نباشد.


    4-6-74  : دانش آموز برای ورود به برخی از رشته های مهارتی در شاخه ی کاردانش علاوه بر احراز شرایط مذکور باید ضوابط خاص رشته (در محدوده درس های سال اول) را که معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی تعیین می کند، کسب کند.


     


    تبصره 1:  نمرات دوره ی راهنمایی دانش آموزی که به دلایل موجه نظیر: شرکت در امتحانات جامع دوره ی راهنمایی، شرکت در امتحان تعیین پایه (موضوع ماده هفتاد آیین نامه آموزشی دوره ی سه ساله متوسطه روزانه)، تحصیل در مدارس غیر ایرانی خارج از کشور، و بروز حوادثی از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و ... فاقد نمرات پایه های اول و دوم و سوم راهنمایی تحصیلی است به شرح ذیل محاسبه می شود :


    الف چنانچه نمرات پایه ی اول یا دوم و یا هر دو پایه ی دوره ی راهنمایی موجود نباشد، نمرات درس های مرتبط پایه ی سوم راهنمایی برای درس های همنام پایه های مذکور نیز منظور می شود و با رعایت سایر ضوابط در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی ثبت می گردد.


    ب چنانچه نمرات پایه ی سوم دوره ی راهنمایی موجود نباشد، نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی بر اساس نمرات درس های مرتبط پایه ی اول متوسطه با رعایت سایر ضوابط تنظیم می شود.


    تبصره 2: به منظور محاسبه امتیاز در نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی معدل هر شاخه یا رشته در عدد پنج ضرب می شود.


    ماده 75 : نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی پس از دو نیمسال تحصیلی برای دانش آموزی که ابتدا در مرکز آموزشی ثبت نام کرده است (بدون احتساب امتیاز بررسی های مشاوره ای) تنظیم می شود و پس از تایید و امضای آن توسط مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مرکز آموزشی، در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.


    ماده 76 : دانش آموزی که در پایان زمان مقرر (پس از دو نیمسال) شرایط ورود به هیچ یک از شاخه ها یا رشته ها و یا شاخه و رشته ی دلخواه را کسب نکند و یا شرایط شاخه یا رشته ای را کسب کند که در محل سکونت وی وجود ندارد، چنانچه در نیمسال های بعد مطابق ضوابط ذیل موفق به احراز شرایط شود، می تواند به شاخه یا رشته ی مورد نظر هدایت شود و ادامه تحصیل دهد.


     :1-76 چنانچه علت عدم احراز شرایط شاخه یا رشته ی مورد نظر مربوط به نداشتن نمره ی (10) از درس یا درس های مرتبط متوسطه باشد، دانش آموز می تواند پس از گذراندن آن درس یا درس ها و اخذ نمره ی 10 و کسب سایر شرایط با صدور نمون برگ مجدد هدایت تحصیلی به شاخه یا رشته ی مربوط هدایت شود.


    2-76  : چنانچه علت عدم احراز شرایط شاخه یا رشته ی مورد نظر به دلیل نداشتن نمره ی 12 از درس یا درس های اختصاصی باشد (ویژه رشته های شاخه ی نظری) دانش آموز می تواند با نظر مشاور در امتحان تعیین رشته درس یا درسهای مربوط شرکت کند و در صورت کسب شرایط به شاخه یا رشته ی مورد نظر هدایت شود.


    3-76  : در صورتی که دانش آموز شرایط شاخه یا رشته ی مورد نظر را به دلیل عدم کسب حد نصاب (30) از درس های مرتبط دوره ی راهنمایی احراز نکرده باشد به شرط داشتن معدل حداقل 12 از درس های مرتبط پایه اول متوسطه و یا کسب آن از طریق امتحان تعیین رشته می تواند به شاخه یا رشته ی مورد نظر هدایت شود.


    4-76  : چنانچه مجموع نمرات درس های مرتبط با شاخه یا رشته در دوره ی راهنمایی و پایه اول متوسطه دانش آموز به حد نصاب مقرر نرسد به شرط داشتن معدل حداقل 12 از درس های مرتبط با شاخه یا رشته در سال اول متوسطه می تواند با نظر مشاور به شاخه یا رشته مورد نظر هدایت شود. چنانچه معدل درس های مرتبط سال اول متوسطه دانش آموز 12 نباشد می تواند در امتحان تعیین رشته درس یا درس هایی که شرایط را برای وی فراهم می آورد، شرکت کند و معدل درس های مرتبط با شاخه یا رشته ی پایه اول متوسطه و یا معدل درس های مرتبط با شاخه یا رشته (معدل مجموع نمرات درس های مرتبط با شاخه یا رشته در دوره ی راهنمایی و پایه اول متوسطه) را به حداقل 12 برساند.


    تبصره: دانش آموز متقاضی شاخه ی کاردانش مشمول بندهای 3-76 و 4-76 نمی شود و در صورت کسری نمره با نظر مشاور می تواند به شاخه ی مذکور هدایت شود.


     :5-76 دانش آموز در طول دوره می تواند در امتحان تعیین رشته درس یا درس هایی که شرایط را برای وی در شاخه و رشته های مورد نظر فراهم می کند همزمان با امتحانات سایر درس ها شرکت کند.


    6-76  : در صورت اجرای بندهای 2-76 ، 3-76 ، 4-76 باید توضیحات لازم توسط مشاور در قسمت ملاحضات نمون برگ شماره ی یک هدایت تحصیلی ثبت شود و با تأیید و امضای وی برسد و نمون برگ های مربوط عند اللزوم تکمیل شود.


    ماده 77 : امتحان تعیین رشته مطابق با آیین نامه ی امتحانات برگزار و نمره ی آن همانند امتحانات درس های غیر حضوری محاسبه می شود و در کارنامه ی تحصیلی و نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی دانش آموز (با عنوان تعیین رشته) ثبت شده و تأثیر در معدل نیمسال و معدل کل دانش آموز ندارد و صرفاً در هدایت تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد واحدهای درس های تعیین رشته جزء نصاب تعداد واحدهای اخذ شده ی دانش آموز محسوب نمی شود.


    تبصره: چنانچه دانش آموز پایه ی اول متوسطه دوره ی روزانه به استناد تبصره های ماده 75 آیین نامه ی آموزشی دوره ی سه ساله متوسطه روزانه قبول شده و به مرکز آموزش از راه دور منتقل شده باشد، مجاز است در امتحان تعیین رشته درسهای مذکور نیز شرکت کند.


    ماده 80 : دانش آموزی که شاخه یا رشته ای را انتخاب کرده است و در آن شاخه یا رشته مشغول ادامه تحصیل می باشد و متقاضی تغییر شاخه / رشته است، چنانچه شرایط و ضوابط رشته مورد تقاضا را مطابق با آخرین برگه شماره ی یک هدایت تحصیلی کسب کرده باشد و یا در طول تحصیل کسب کند، تغییر رشته وی در طول تحصیل با نظر مشاور و رعایت سایر ضوابط بلا مانع است.


    ماده 81 : در صورت تغییر شاخه /  رشته، نمرات درس های گذرانده شده دانش آموز، در صورتی که در جدول درس های رشته جدید موجود باشد از وی پذیرفته می شود و سایر درس ها حتی الامکان به عنوان درس های انتخابی (یا درس های اختیاری شاخه ی کاردانش) منظور می شود.


    تبصره: درس هایی که از نظر محتوایی با درس های رشته جدید تطبیق دارد، بر اساس جدولی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و اعلام کرده است به جای درس های رشته جدید پذیرفته می شود.


    ماده 82 : هدایت تحصیلی دانش آموزی که از نظام های قبلی آموزشی به این نظام منتقل می شود پس از تطبیق درس ها بر اساس آیین نامه ی مربوط انجام خواهد شد.


  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۸:۵۴ ۱۳۹۴/۲/۱۹

    آشنایی با رشته ها :


       الف ) رشته علوم تجربی :


    براي موفقيت در اين رشته قوي بودن در درس‌هاي علوم تجربي دوره‌ي راهنمايي و علوم زيستي، رياضي و شيمي دبيرستان از اهميت خاصي برخوردار است.


    دانش آموزاني که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه‌مند هستند و از مطالعه‌ي طبيعت ( گياه، جانوران و محيط زيست) لذت مي‌برند، مي‌توانند در اين رشته موفقيت به دست بياورند. يادگيري مطالب زيست شناسي نياز به حافظه قوي دارد يعني دانش آموز بايد بتواند بسياري از موضوعات دانش زيست شناسي را در ذهن تجسم نمايد و به خاطر بسپارد. هم‌چنين افرادي که علاقه زيادي به کارهاي آزمايشگاهي دارند و توانايي‌هاي لازم را در اين خصوص دارا هستند از کساني محسوب مي‌شوند که مي‌توانند موفقيت‌هايي در اين رشته به دست بياورند.


     از نظر تنوع رشته‌هاي دانشگاهي گروه علوم تجربي بعد از رياضي و فيزيک در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادي که اين رشته را انتخاب مي‌کنند به پزشکي علاقه‌مند هستند، اما بايد توجه داشت که ظرفيت دانشگاه‌ها در اين زمينه محدود است.


    آمار شركت‌كنندگان رشته‌ي تجربي در كنكور سراسري رشد چشم‌گيري داشته است و اين موضوع علاوه بر كشور ما در كشورهاي ديگر مانند، هند، چين و . . . نيز اتفاق افتاده است.


    سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه چه چيزي باعث گرايش عموم به رشته‌ي تجربي شده است؟


    دلائل متعددي را مي‌توان برشمرد كه باعث اين گرايش شده است ولي عمده‌ترين آن‌ها عبارت‌اند از:


    1)  شأن اجتماعي و سطح درآمد سه رشته‌ي (پزشكي، دندان‌پزشكي و داروسازي) در سال‌هاي اخير رشد چشم‌گيري داشته است و عشق و علاقه‌ي زيادي در بين نوجوانان براي اشتغال در اين رشته‌ها ديده مي‌شود.


    2)  وجود خانواده‌ رشته‌هاي بيوتكنولوژي در اين رشته (مانند بيوشيمي، بيوفيزيك، سلولي و مولكولي و ...) گرايش به رشته‌ي تجربي را افزايش داده است.


    هم‌اكنون خانوادهي رشته‌هاي بيوتكنولوژي يكي از علوم روز دنيا هستند زيرا علم پزشكي به سمتي مي‌رود كه به جاي درمان بيماري‌ها، جلوگيري از بروز آن‌ها را در دستور كار خود قرار دهند و اين مورد با كنترل عوامل وراثتي و سلولي صورت مي‌گيرد.


    3)  درس اصلي اين رشته (زيست‌شناسي) با آموزش مفاهيم جذاب و طرح سؤال‌هاي چالشي در كنكور، طرفداران زيادي را به خود جذب كرده و تعدادي از دانش‌آموزان به دليل علاقه‌ي وافر به اين درس، مجذوب رشته‌ي تجربي شده‌اند.


    اگر شما نيز از عزيزاني هستيد كه به دلائل مذكور يا دلائل ديگر به اين رشته گرايش پيدا كرده‌ايد، بايد اين مهم را در نظر بگيريد كه در وضعيت فعلي، رقابت در كنكور اين رشته، بيش‌تر از رشته‌هاي رياضي و انساني است و اگر توان رقابتي خود را با سعي و تلاش مي‌توانيد بالا ببريد، رشته‌ي مناسبي را انتخاب كرده‌ايد.


     «سخت‌كوشي و داشتن ساعت مطالعه‌ي بالا و مستمر از لازمه‌هاي موفقيت در اين رشته است.»


     


  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۱۱:۵۲ ۱۳۹۴/۲/۲۱

    طبقه‌بندي رشته‌هاي دانشگاهي تجربي:


    گروه اول: خانواده‌ي پزشکي و پيراپزشکي


     اتاق عمل - اعضاء مصنوعي- بهداشت محيط- بهداشت حرفه‌اي- بينايي‌سنجي-پرستاري دندانپزشکي - پرستاري- تکنسين پروتزهاي دنداني – پزشکي- راديو لوژي- داروسازي- دامپزشکي- دندانپزشکي-شنوايي شناسي- علوم آزمايشگاهي- علوم تغذيه- فيزيوتراپي-کارداني فوريت‌هاي پزشکي – کاردرماني- گفتاردرماني- مامايي -مدارک پزشکي-مددکاري اجتماعي – راديوتراپي


    بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاهي اين گروه در مراکز درماني و بهداشتي مشغول به کار مي شوند.


    گروه دوم : خانواده‌ي بيوتکنولوژي


    ژنتيک – ميکروبيولوژي – بيوشيمي – بيوفيزيک - سلولي و مولکولي


    رشته بيوتکنولوژي، يک رشته جديد است و بي‌شک مدتي زمان خواهد برد تا فارغ التحصيلان آن، جايگاه واقعي خويش را پيدا کنند اما اين به معناي آن نيست که موقعيت شغلي براي فارغ التحصيلان اين رشته مهيا نمي‌باشد. زمينه‌ي کار بيوتکنولوژي در داخل کشور مساعد است .


    فارغ التحصيلان اين رشته مي‌توانند به عنوان نيروي انساني متخصص براي مديريت مياني و هدايت امور فني خطوط توليد، مزارع و آزمايشگاه‌ها مشغول به فعاليت شوند.


    گروه سوم : خانواده‌ي زيست‌شناسي


    زيست‌شناسي علوم جانوري - زيست‌شناسي علوم گياهي – زيست‌شناسي عمومي- زيست‌شناسي دريا


    فارغ ‌التحصيلان اين رشته‌ها براي تدريس جذب آموزش و پرورش مي‌شوند. گاه‌ براي‌ کارهاي‌ تحقيقاتي يا اداره‌ آزمايشگاه‌ها جذب‌ دانشگاه‌ها مي‌شوند. يا در سازمان‌ حفاظت‌ از محيط‌ زيست‌ و سازمان‌هاي‌ مربوطه به‌ فعاليت‌ مي‌پردازند. هم چنين‌ بعضي‌ از فارغ‌ التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ها‌ وارد دنياي‌ پزشکي‌ شده‌ و در زمينه‌ هاي‌ خون‌شناسي‌ يا انگل ‌شناسي‌ فعاليت‌ مي ‌کنند.


    گروه چهارم: خانواده‌ي شيمي


    شيمي محض و شيمي کاربردي


    هر کارخانه‌اي که داير شود، در بخش کنترل کيفيت کالاهاي ساخته شده نياز به يک شيميست دارد و يا در تمام صنايع احتياج به فارغ‌التحصيلان شيمي داريم تا مواد اوليه را با توجه به استانداردهاي جهاني بررسي کرده و رد يا قبول بکنند.علاوه بر موارد فوق يک شيميست مي‌تواند در خانه خود با کم‌ترين امکانات کارگاه کوچکي داير کرده و بعضي از مواد مورد نياز جامعه را توليد کند.


    فارغ‌التحصيلان اين رشته توانايي تغيير و تبديل بر روي مواد خام را دارند و به ياري همين توانايي‌، تعداد زيادي از فارغ‌التحصيلان اين رشته کارگاه‌ها يا کارخانه‌هاي شيميايي کوچک يا بزرگ داير کرده و در کار خود نيز موفق بوده‌اند.


    در ضمن فارغ‌التحصيل شيمي مي‌تواند در کارگاه‌ها و کارخانه‌هاي تهيه مواد آلي،دارويي،‌رنگ‌ها ، رزين‌ها و تهيه و ترخيص مواد معدني کار بکند.


    گروه پنجم : خانواده مهندسي منابع طبيعي


    مهندسي شيلات- مهندسي محيط زيست- علوم و صنايع چوب و کاغذ


    گروه ششم : خانواده‌ي مهندسي کشاورزي


    مهندسي صنايع غذايي- باغباني- گياه پزشکي- زراعت و اصلاح نباتات


    با توجه به گستردگي منابع طبيعي و منابع جنگلي کشور, فارغ التحصيلان دو خانواده‌ي مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي مي توانند در نقاط مختلف ايران جذب سازمانها و مراکز کاري مربوط شوند. وزارت خانه جهاد کشاورزي , سازمان جنگلها و مراتع کشور, موسسات تحقيقاتي منابع طبيعي , مراکز دولتي ديگر از قبيل وزارت «آموزش و پرورش , کشاورزي , فرهنگ و آموزش عالي , شهرداريها , سازمان پارکها و فضاي سبز, سازمان محيط زيست , طرحهاي جنگلداري خصوصي, شرکتهاي بهره برداري از جنگلها, نهالستانهاي جنگلي خصوصي و شرکتهاي مشاوره منابع طبيعي » براي تامين کادر کارشناسي خود نياز به استخدام فارغ التحصيلان اين رشته دارند و محل جذب آن‌ها به شمار مي آيند .


    گروه هفتم : زمين‌شناسي


    فارغ‌التحصيلان‌ مقطع‌ کارشناسي‌ رشته‌ زمين‌ شناسي‌ قادرند نقشه‌هاي‌ زمين‌ شناسي‌، معدني‌ و جغرافيايي‌ را مطالعه‌ نموده‌ و اطلاعات‌ آن‌ را استخراج‌ نمايند و با گروه‌هاي‌ اکتشاف‌ معدن‌، آب‌يابي‌ و بهره‌ برداري‌ از آب‌هاي‌ زيرزميني‌، همکاري‌ داشته‌ يا در کارهاي‌ صحرايي‌ و کارگاهي‌ مهندسين‌ ژئوتکنيک‌ و ژئوفيزيک‌ فعاليت‌ داشته‌ باشند و کانون‌هاي‌ خطر همانند مناطق‌ زلزله‌خيز، آتشفشاني‌ و … را مشخص‌ نمايند. با توجه‌ به‌ توانايي‌هايي‌ که‌ فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ زمين‌شناسي‌ دارند، وزارتخانه‌هاي‌ صنايع‌ و معادن‌، نفت‌، نيرو، راه‌، جهاد کشاورزي‌، علوم‌ و آموزش‌ و پرورش‌ ، همچنين‌ شرکت‌ها و مؤسساتي‌ مانند ذوب‌آهن‌، سازمان‌ زمين‌ شناسي‌ کشور، شرکت‌هاي‌ مرتبط‌ با فعاليت‌هاي‌ سد سازي‌، آب‌يابي‌، حفر تونل‌، راهسازي‌، اکتشافات‌ آب‌ و نفت‌ و معادن‌، بخش‌هاي‌ مرتبط‌ با تهيه‌ نقشه‌هاي‌ زمين‌ شناسي‌ و معدني‌، آزمايشگاه‌هاي‌ سنگ‌ شناسي‌ و زمين‌ شناسي‌ و در مجموع‌، کليه‌ مراکزي‌ که‌ در ارتباط‌ با موضوع‌ زمين‌ فعاليت‌ مي‌کنند، مي‌توانند زمينه‌هاي‌ اشتغال‌ و فعاليت‌ فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ زمين‌ شناسي‌ باشند.


    در مقطع کارشناسي دبيري دبيرستان، در دروس زمين شناسي.کارشناس در سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني.فعاليتها در آزمايشگاههاي مربوط به بخش خصوصي.در مقطع کارشناسي ارشد: فعاليت در سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني.فعاليت در شرکت ملي نفت.فعاليت در مؤسسه ژئوفيزيک و وزارت مسکن.فعاليت در مؤسسه زمين شناسي و زلزله.فعاليت در وزارت کشاورزي و وزارت راه و ترابري.همچنين امکان کار در مراکز خريد و فروش جواهر به عنوان کارشناس سنگهاي قيمتي براي فارغ التحصيلان اين رشته امکان پذير است

  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۷:۳۰ ۱۳۹۴/۲/۲۹

    آشنایی با زیرگروه‌های آزمایشی گروه آزمایشی علوم تجربی























    زیرگروه‌های


    آزمایشی


    مجموعه رشته‌هایی که دروس امتحانی آن‌ها دارای ضرایب یکسان می‌باشند


    زیر گروه 1


    پزشکی، داندانپزشکی، دامپزشکی، کار درمانی، بینایی سنجی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری، گفتار درمانی، شنوایی شناسی، تغذیه، اعضای مصنوعی و وسایل کمکی، تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)، تکنولوژی پرتو درمانی (رادیوتراپی)، پرستاری دندانپزشکی، بهداشت محیط، بهداشت حرفهای، معلم فنی بهداشت، علوم آزمایشگاهی، مدارک پزشکی، هوشبری، اتاق عمل، تکنسین پروتزهای دندانی، کاردانی دامپزشکی، بهداشت عمومی (تمام گرایشها)، بهداشتکار دهان و دندان، زیستشناسی (تمام گرایشها)، روانشناسی (گرایش بالینی)، بورسیه رشتههای پزشکی ستاد نیروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، علوم و صنایع غذایی، معلم فنی بهداشت- کودکیاری، زیستشناسی عمومی، دبیری زیستشناسی، مدیریت و کمیسر دریایی، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، کاردانی فوریتهای پزشکی.


    مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها: ریاضی (با ضریب 2)، زیستشناسی (با ضریب 4)، فیزیک (با ضریب 2)، شیمی (با ضریب 3) و زمینشناسی (با ضریب صفر)


    زیر گروه 2


    داروسازی، دبیری شیمی، شیمی (محض و کاربردی)، دوره کاردانی شیمی (پدافند جنگهای ش.م.ه) ناوبری و فرماندهی کشتی، کاردانی شیمی کاربردی


    مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها: ریاضی (با ضریب 3)، زیستشناسی (با ضریب 4)، فیزیک (با ضریب 2)، شیمی (با ضریب 4) و زمینشناسی (با ضریب 1)


    زیر گروه 3


    زمینشناسی، دبیری زمینشناسی.


    مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها: ریاضی (با ضریب 3)، زیستشناسی (با ضریب 2)، فیزیک (با ضریب 2)، شیمی (با ضریب2) و زمینشناسی (با ضریب 4)


    زیر گروه 4


    هوانوردی- ناوبری هوایی، هوانوردی- خلبانی، حسابداری، مدیریت (تمام گرایشها)، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت بازرگانی دریایی، علوم اقتصادی (تمام گرایشها)، معارف اسلامی و علوم سیاسی، الهیات و معارف اسلامی (تمام گرایشها)، معارف اسلامی و مدیریت (تمام گرایشها)، کارشناسی مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه، امور گمرکی، کاردانی امور گمرکی، کاردانی امور حسابداری، اقتصاد نظری، فلسفه، اقتصاد حمل و نقل، علوم اقتصادی- اقتصاد صنعتی، کارشناسی حسابداری (تمام گرایشها)، معارف اسلامی و حقوق (تمام گرایشها)، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد (تمام گرایشها)، معارف اسلامی (گرایشهای فقه و اصول- فلسفه اسلامی)، علوم حدیث (تمام گرایشها)، ادبیات و زبان عربی، ریاضی و فیزیک، کاردانی امور بیمه، کاردانی حسابداری، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی علمی- کاربردی صنایع چوب، اطلاعات نظامی، علوم و فنون هوانوردی- خلبانی هلیکوپتری، مهندسی نگهداری هواپیما، مهندسی سیستم، علوم قرآنی- تربیت معلم قرآن مجید، کتابداری، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق شافعی، علوم پایه انتظامی، خدمات مسافرتی و جهانگردی.


    مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها: ریاضی (با ضریب 4)، زیستشناسی (با ضریب 2)، فیزیک (با ضریب 3)، شیمی (با ضریب 2) و زمینشناسی (با ضریب 1)


    زیر گروه 5


     


      تکنولوژی تولیدات گیاهی، تکنولوژی تولیدات دامی، تکنولوژی جنگلداری، تکنولوژی شیلات، تکنولوژی چوب، تکنولوژی مرتع و آبخیزداری، تکنولوژی محیط زیست، مهندسی کشاورزی (تمام گرایشها)، مهندسی فضای سبز، کتابداری در شاخه پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی، روابط سیاسی، علوم سیاسی، مددکاری اجتماعی، علوم سیاسی (گرایش امنیت ملی)، علوم اسلامی، کارشناسی خبرنگاری (گرایشهای ورزشی و سیاسی)، کارشناسی تربیت مربی عقیدتی سیاسی، کارشناسی تولید سیما، اطلاعات و ضد اطلاعات، حقوق، کاردانی تولید و بهرهبرداری، کارشناسی گیاهان دارویی و معطر، کاردانی ناپیوسته علمی- کاربردی پرورش زنبور عسل


    مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها: ریاضی (با ضریب 3)، زیستشناسی (با ضریب 2)، فیزیک (با ضریب 2)، شیمی (با ضریب 2) و زمینشناسی (با ضریب 1)


     ضرایب دروس عمومی (کلیه رشته‌ها) :


     ضریب اد‌بیات فارسی : 4  ،  د‌ین و زند‌گی : 3   ، عربی : 2  ، زبان خارجه : 2   


     


  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۹:۵۳ ۱۳۹۴/۲/۳۰

    ب ) رشته ریاضی


    رشته تحصیلی ریاضی فیزیک از شاخه متوسطه نظری در ایران است.


    همانطور که از اسم این رشته پیداست دروس اصلی و مهم این رشته درس ریاضی و فیزیک است. دانش ریاضی از پیش نیازهای اصلی برای موفقیت در این رشته محسوب می شود بنابراین دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می شوند باید به درس ریاضی علاقه‌مند باشند و توانایی لازم برای یادگیری مطالب مربوط به این درس را داشته باشند. یکی دیگر از پیش زمینه های لازم در این رشته ، قوی بودن دانش آموز در درس فیزیک و شیمی می باشد. از آنجایی که اکثر رشته های دانشگاهی مربوط به این رشته در این دو درس ( فیزیک – شیمی) ضرایب مهمی دارند، بنابراین قوی بودن دانش آموز در این دروس بسیار مهم است. تجربه نشان می دهد دانش آموزانی که بهره هوشی ( توانایی ذهنی ) بالا و سرعت عمل ذهنی خوبی دارند، موفقیت بیشتری به دست می آورند. قدرت تجزیه – تحلیل و تجسم اجسام فضایی ( تصور اشکال و اجسام در ذهن ) از دیگر توانایی های لازم برای توفیق در این رشته می باشد. نام رشته ریاضی فیزیک، با رشته های فنی و مهندسی دانشگاه ها عجین شده است. بنابراین اکثر مشاغل فنی و مهندسی، از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک قابل دسترسی خواهد بود و از آنجا که کشور ما در حال صنعتی شدن می باشد نیاز جامعه ما نیز به رشته های فنی و مهندسی بیش از سایرین است. به جرات می توان گفت رشته ریاضی از نظر رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به آن از متنوع ترین رشته های موجود در دوره متوسطه است.


    آشنایی با زیرگروه‌های آزمایشی گروه آزمایشی ریاضی

















    زیرگروه‌های


    آزمایشی


    مجموعه رشته‌هایی که دروس امتحانی آن‌ها دارای ضرایب یکسان می‌باشند


    زیر گروه 1


    مهندسی برق (تمام گرایش‌ها)، دبیر فنی برق (تمام گرایش‌ها)، مهندسی دریا (تمام گرایش‌ها)، مهندسی صنایع (تمام گرایش‌ها)، مهندسی عمران (تمام گرایش‌ها)، دبیر فنی عمران (تمام گرایش‌ها)، مهندسی کامپیوتر (تمام گرایش‌ها)، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات (IT)، مهندسی مکانیک (تمام گرایش‌ها)، دبیر فنی مکانیک (تمام گرایش‌ها)، مهندسی مواد (تمام گرایش‌ها)، مهندسی نساجی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی هوا و فضا، مهندسی نگهداری هواپیما، هوانوردی (تمام گرایش‌ها)، مراقبت پرواز، مهندسی معماری، کاردانی معماری، کاردانی معماری سنتی، ریاضی (تمام گرایش‌ها)، دبیری ریاضی، فیزیک، دبیری فیزیک، آمار، کاردانی آمار، کاردانی علمی- کاربردی نرم‌افزار کامپیوتر، کاردانی علمی- کاربردی سخت‌افزار کامپیوتر، کاردانی کامپیوتر (نرم افزار)، کاردانی کامپیوتر (سخت افزار)، علوم اقتصادی (گرایش‌های اقتصاد نظری- اقتصاد صنعتی- اقتصاد پول و بانکداری)، تکنولوژی ماشین‌های کشاورزی، مهندسی کشاورزی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی عمران روستایی، مهندسی دریایی، کاردان فنی الکترونیک صدا و سیما، کاردانی دریانوردی، معلم فنی مکانیک (تمام گرایش‌ها)، مهندسی علمی- کاربردی مکانیک و برق و عمران (تمام گرایش‌ها)، تعمیر و نگهداری هواپیما، کاردان فنی کشتی، کاردان فنی حفاری، کاردان فنی مکانیک (تأسیسات)، تکنولوژی آبیاری، کاردان فنی نساجی (تمام گرایش‌ها)، معلم فنی معماری، مهندسی پزشکی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی بهره‌برداری راه آهن، مهندسی خط و ابنیه راه آهن، مهندسی جریه راه آهن، کارشناسی مدیریت (تمام گرایش‌ها)، کارشناسی حسابداری (تمام گرایش‌ها)، مدیریت و کمیسر دریایی، مدیریت و بازرگانی دریایی، کاردانی تسلیحات، کاردانی تکنیک خودروهای نظامی، علوم کامپیوتر، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد (تمام گرایش‌ها)، معارف اسلامی و اقتصاد، معارف اسلامی و حقوق (تمام گرایش‌ها)،‌ معارف اسلامی و علوم سیاسی (تمام گرایش‌ها)، معارف اسلامی و مدیریت (تمام گرایش‌ها)، ادبیات و زبان عربی، معارف اسلامی و الهیات (گرایش‌های فقه و اصول- فلسفه و کلام)، شهرسازی، دبیری تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، کارشناسی خبرنگاری (گرایش‌های اقتصادی و علوم استراتژیکی)، علوم پایه نظامی، الهیات و معارف اسلامی (گرایش‌های فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی)، الهیات و معارف اسلامی- علوم قرآن و حدیث، کارشناسی مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه، مدیریت فرهنگی هنری، امور گمرکی، کاردانی امور گمرکی، کاردانی حسابداری (تمام گرایش‌ها)، کاردانی امور بیمه، کاردانی مدیریت بازرگانی، روابط سیاسی، علوم سیاسی، فلسفه، کاردانی امور بانکی، مددکاری اجتماعی، علوم سیاسی (گرایش امنیت ملی)، کاردان فنی برق الکترونیک دریایی، کاردان فنی برق مخابرات دریایی، علوم اسلامی، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد صنعتی، امور دفتری، تربیت مربی عقیدتی سیاسی، کارشناسی تولید سیما، اطلاعات و ضد اطلاعات، علوم حدیث (تمام گرایش‌ها)، حقوق، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی (تمام گرایش‌ها)، معلم فنی برق، تربیت دبیرفنی عمران، علمی- کاربردی مهندسی مخابرات (تمام گرایش‌ها)، مهندسی هوانوردی (ناوبری هوایی)، کاردانی تکنولوژی هسته‌ای، دکتری پیوسته ریاضی، دکتری پیوسته فیزیک، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، علوم و فنون هوانوردی- خلبانی هلکوپتری، مهندسی نگهداری، مهندسی سیستم، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، آبادانی و توسعه روستاها، ناوبری و فرماندهی کشتی، اطلاعات نظامی، تفنگداری دریایی، علوم قرآنی- تربیت معلم قرآن مجید، کاردانی علم کاربردی پست، کتابداری، فقه و حقوق حنفی فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق شافعی، روانشناسی (گرایش صنعتی و سازمانی)، خدمات مسافرتی و جهانگردی، کاردانی اویونیک هواپیما.


     مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 4)، فیزیک (با ضریب 3) و شیمی (با ضریب 2)


     


    زیر گروه 2


    مهندسی پلیمر‌ (تمام گرایش‌ها)، مهندسی شیمی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی معدن (تمام گرایش‌ها)، کاردان فنی مواد (تمام گرایش‌ها)، کاربردی طراحی و مهندسی پتروشیمی، کاربردی مهندسی عملیات و صنایع پتروشیمی، کاربردی طراحی و مهندسی پلیمر، کاربردی مهندسی ایمنی و حفاظت، کاربردی مهندسی ایمنی و بازرسی فنی، مهندسی نفت (تمام گرایش‌ها)، مهندسی اکتشاف نفت، شیمی (تمام گرایش‌ها).


    مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 4)، فیزیک (با ضریب 3) و شیمی (با ضریب 3)


     


    زیر گروه 3


    کاردان فنی برق (تمام گرایش‌ها)، کاردان فنی شیمی ‌(تمام گرایش‌ها)، معلم فنی صنایع شیمیایی، کاردان فنی صنایع غذایی، کاردانی ایمنی صنعتی، معلم فنی صنایع چوب، کاردان فنی عمران (تمام گرایش‌ها)، کاردان فنی معدن (استخراج معادن ذغال سنگ)، کاردان فنی مکانیک (تمام گرایش‌ها به‌جز گرایش تأسیسات)، الکترونیک هواپیمایی، مخابرات هواپیمایی، معلم فنی مواد (تمام گرایش‌ها)، کاردان صنایع چوب، کاردانی علمی- کاربردی صنایع چوب، کاردانی استخراج معادن غیر ذغال سنگ، کاردانی فنی عملیات پتروشیمی، معلم فنی عمران (تمام گرایش‌ها)، کاردانی علمی- کاربردی صنایع چاپ، کاردانی شیمی مواد پرانرژی.


    مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 3)، فیزیک (با ضریب 2) و شیمی (با ضریب 2)


     


     ضرایب دروس عمومی (کلیه رشته‌ها) :


     ضریب اد‌بیات فارسی : 4  ،  د‌ین و زند‌گی : 3   ، عربی : 2  ، زبان خارجه : 2   


  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۹:۳۴ ۱۳۹۴/۳/۳

    ج ) رشته انسانی

    رشته‌اي فوق‌العاده جذاب که از همه‌ي درس‌ها شمّه‌اي داشته و ترکيب بسيار زيبايي ايجاد کرده است.

    دروسي از قبيل (فلسفه ـ منطق ـ رياضي ـ ادبيات ـ تاريخ ـ جغرافيا ـ روان‌شناسي) دروس اين رشته هستند که جامع همه‌ي علومي هستند که از آن‌ها نهايت لذت را خواهيد برد.دروس فلسفه و منطق و رياضي، دروسي تفهمي هستند که ذهن‌تان را به شکلي جذاب درگير مي‌کند و نرمش مناسب ذهني براي خواندن دروس تاريخ، جغرافيا، روان‌شناسي و هستند.

    درس زيباي ادبيات (عروض، اوزان شعر فارسي)، جذاب‌ترين درس اين رشته است که لذت دوچندان بردن از اشعار فارسي، نتيجه‌ي خواندن اين درس است.

    اگر علاقه‌مند به حقوق‌دان شدن و حرفه‌ي وکالت هستيد، رشته‌ي حقوق مناسب شماست.

    اگر شمّ مديريتي قوي‌اي داريد و تمايل به مديريت کردن داريد، تمامي گرايش‌هاي مديريت (صنعتي، بيمه، مالي، دولتي و ) پيش‌روي شماست.

    اگر علاقه به ادبيات و شعر داريد، رشته‌ي ادبيات فارسي، منتظر شماست.

    رشته‌هاي فلسفه، جامعه‌شناسي، علوم سياسي، اقتصاد، رشته‌هاي زيبا و فوق‌العاده‌ جذاب و عميقي هستند که افراد فهيم و باتعمّق را مي‌طلبد.

    رشته‌ي روان‌شناسي، براي افرادي که علاقه‌مند به تفکر و تأمّل در روحيات و افکار و روان انسان هستند، با ورود به رشته‌ي علوم‌انساني، پيش‌روي شماهاست.

    حال کمی بیشتر با رشته انسانی آشنا شویم :

    تعریف، جایگاه و اهمیت رشته علوم انسانی

    منظور از "علوم انسانی" چیست؟

    علوم انسانی، مجموعه ای از رشته ها و شاخه های علمی است که موضوع محوری آنها، "انسان" به معنای کلی آن است. این رشته ها، گستره ی وسیعی را شامل می شوند، از حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی گرفته تا ادبیات و زبان شناسی و روان شناسی و ...

    علوم انسانی، از ریشه ای ترین مبانی و مقدمات فکری و فلسفی آغاز شده و تا مصداقی ترین و کاربردی ترین دانش های مورد نیاز بشر امتداد دارند.

    البته باید دقت داشت که آنچه از "علوم انسانی" در فضای آکادمیک دانشگاهی مطرح است، با آنچه در فضای آموزش و پرورش مدنظر است، تفاوت دارد. در فضای آموزشی دوره ی دبیرستان، به برخی رشته های اصلی و پایه در علوم انسانی، مانند ادبیات تخصی، جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه و منطق و ... به صورت کلی پرداخته می شود. واقعیت این است که طبقه بندی رشته های آموزشی به "علوم انسانی" و "ریاضی و فنی" و "علوم تجربی" در فضای آموزش و پرورش امروز کشور ما، از نظر علمی چندان درست نیست. به خصوص در حوزه علوم انسانی، لازم است نگاه تخصصی تر و جامع تری داشته باشیم. تلاش ما در دبیرستان فائزون، ترسیم نگاهی کلان و اصولی به مجموعه­ی علوم انسانی است.

     آیا دانش آموزان رشته ی علوم انسانی، از نظر فهم استدلالی و کاربردی، نسبت به دانش آموزان رشته های فنی و تجربی، ضعیف تر هستند؟

    این نگاه نادرست در جامعه، ناشی از تفکرات آموزشی غلطی بوده است که در گذشته در این رشته رواج داشت. در صورت پرداختن درست به آموزش علوم انسانی، اتفاقاً استدلالی ترین و فعال ترین فضای فکری در رشته های مختلف علوم انسانی جریان خواهد داشت. ساختاری که از آموزش صحیح و تحلیلی علوم انسانی در ذهن دانش آموزان شکل خواهد گرفت، بسیار اصیل و بنیادین است.

    علاوه بر این، اگر آموزش ریاضیات و هندسه و یا نگاه فیزیکی به پدیده های طبیعی، تا حدی به نظام مند شدن ذهن دانش آموزان کمک می کند، حتماً پرداختن به این رشته ها باید در اولویت آموزش علوم انسانی نیز قرار گیرند. همانطور که در سنت علمی جهان و ایران وجود داشته است. نباید از آموزش ساختار تفکر ریاضی و همچنین روش تجربی رایج در علومی مانند فیزیک به دانش آموزان علوم انسانی غفلت کرد. یک دانش آموز موفق در علوم انسانی، باید علاوه بر اشراف و تسلط به روش رایج در این علوم، به سبک تفکر ریاضی و برخی اصول طبیعیات نیز احاطه داشته باشد.

    علاوه بر این، آموزش تخصصی دروسی مانند منطق و فلسفه و همچنین دروس کاربردی مانند جامعه شناسی و آمار و اقتصاد، می تواند اندیشه ی دانش آموزان را به شکلی همه جانبه، پویا و چندبعدی تربیت کرده و ذهن آنان را برای پیچیده ترین فعالیت های علمی آماده سازد.

    ما در دبیرستان فائزون، در حال پایه ریزی نظام جدیدی از آموزش تخصصی در حوزه ی علوم انسانی هستیم تا دانش آموزان را در همه­ی این ابعاد توانمند کنیم. آینده ی ایران اسلامی، به دانشمندان و متفکرانی در حوزه ی علوم انسانی نیازمند است که بتوانند از ابعاد مختلف با پدیده های انسانی مواجه شده و به تولید و بسط نظریات کارآمد در علوم انسانی دست یازند.

     جایگاه آینده­ی علوم انسانی در ایران:

    روند کنونی پیشرفت کشور نشان می دهد، نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه ی علوم انسانی، به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه ی تمرکز علمی کشور به زودی به رشته های علوم انسانی منتقل خواهد شد. به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که در آینده ی نزدیک شاهد مطالبه و توجه جدی همه ی حوزه های اجرایی و مدیریتی کشور، به متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف علوم انسانی خواهیم بود. این امر موجب تخصصی شدن رشته های علوم انسانی و توسعه ی حوزه های میان رشته ای در فضای دانشگاهی بوده و دانش آموزانی که در چندسال آتی در این رشته ها مشغول به تحصیل خواهند شد، بار سنگینی بر دوش دارند.

    اگر کمی به فضای تحولات علمی ایران توجه کنیم و ساختار سیاست های کلانی که در فضای علمی در مراکز مدیریتی ایران در حال تصویب هستند را مورد بررسی قرار دهیم، به وضوح می توان نشان داد که کشور، به شکلی همه جانبه به سمت تمرکز بر علوم انسانی و تلاش برای جنبش و تحول علمی در این حوزه پیش می رود. بر این اساس می توان امیدوار بود که در بازه ی ده ساله ی آینده، جایگاه این علوم در فضای علمی کشور کاملاً متحول شده و طبعاً شاهد فضایی بسیار پرشور در حوزه ی علوم انسانی باشیم.

    دانش آموزی که به درستی در فضای آموزش علوم انسانی تربیت شده باشد، دارای ذهنی چندبعدی و توانمند در حوزه های مختلف خواهد بود که با ورود به هریک از رشته های دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی، می تواند موفق و منشأ اثر باشد. به خصوص برای بانوان که حضور اجتماعی آنان در حوزه های کلان و زیربنایی بیشتر مثمر ثمر است، ورود به علوم انسانی، بسیار راهگشا خواهد بود.

    وکیل ملکی

    به نظر می رسد، رویکرد آموزش علوم انسانی در آموزش و پرورش نیز، باید ناظر به این چشم انداز پیش رو و متناسب با نیازهای آتی کشور، سازماندهی شود.

    ویرایش شده توسط admin در تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳   ۱۶:۰۴
  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۹:۵۷ ۱۳۹۴/۳/۹
    در این زمینه اگر کسی سوالی داشت ، در خدمتم .
  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۹:۱۱ ۱۳۹۴/۳/۱۷
    سلام من میخوام رشته کیهان شناسی بخونم میشه بگید چند تا سد سر راه منه ؟توی دبیرستان چه رشته ای رو باید بخونم ؟
    رتبه قبولی کنکورش چنده؟چند تا دانشگاه توی ایران این رشته رو داره؟لطفا اسم رشته هایی مثل این رو هم بهم بگید ممنون میشم


    دوست من سلام .
    در دبیرستان باید رشته ریاضی بخونی .
    در ادامه توجه شما رو به مطلب زیر جلب می کنم .
    براي اولين بار در سطح دانشگاه‌هاي ايران، دانشكده‌ مهندسي هسته‌اي و فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير در رشته مهندسي كيهان شناسي در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو
    مي‌پذيرد. به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر داوود كماني معاون آموزش دانشكده مهندسي هسته‌اي و فيزيك دانشگاه صنعتي امير كبير، گفت: اين دانشگاه براي سال تحصيلي 89-88 اقدام به پذيرش 10 دانشجوي دوره كارشناسي ارشد در رشته جديد مهندسي كيهان شناسي خواهد كرد كه در حال حاضر هيات علمي و گروه آموزشي كيهان‌شناسي، متشكل از اعضاي هيات علمي دانشكده مهندسي هوافضا و دانشكده مهندسي هسته‌اي و فيزيك در حال تدوين مجموعه دروس و سرفصل‌هاي آموزشي اين رشته جديد هستند. وي افزود: دانش آموختگان اين رشته مي توانند در رصدخانه‌ها به فعاليت پرداخته و به تحقيق راجع به كيهان و كيهان شناسي بپردازند. وي خاطر نشان كرد: رشته مهندسي كيهان شناسي، قسمت مادي خلقت خداوند را بررسي مي‌كند و به عنوان يك رشته‌اي كه كارش بررسي و تدوين قوانين خلقت خداوندي است در مقياس عظيمي به كيهان‌شناسي مي پردازد. وي افزود: رشته كيهان شناسي به صورت تخصصي به بررسي كيهان و خلقت آن و تحول كل كيهان در مقياس بالاي 100 مگاپارسك(mpc) مي پردازد، در رشته كيهان شناسي كهكشان‌ها به صورت مولكولهاي گاز ديده مي شوند، بنابراين مجموعه كهكشان‌ها در جهان به عنوان گاز تعريف مي‌شوند و آغاز و تحول اين گاز بايد بررسي شود

    چگونه می‌توان اخترشناس شد؟
    به طور کلی دو راه را در پیش دارید یکی این‌که وارد دنیای حرفه‌ای نجوم شوید و یا راه نجوم آماتوری را انتخاب کنید. برای ورود به دنیای هیجان‌انگیز و متنوع نجوم حرفه‌ای که گرایش‌ها و شاخه‌های متنوعی از اخترفیزیک، سیاره‌شناسی، کیهان‌شناسی، اپتیک، نجوم رصدی و بسیاری ریز گرایش‌های دیگر را شامل می‌شود، در ایران بهترین مسیر انتخاب رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی است. پس از پایان دوره‌ی کارشناسی باید در دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته فیزیک شرکت کنید. البته اگر کارشناسی شما در رشته‌ی فیزیک نباشد کماکان مجاز به شرکت در رقابت کارشناسی ارشد این رشته هستید اما طبیعتاً باید انرژی و کار بیشتری برای آماده‌سازی خود در پشت سر گذاشتن آزمون‌های مربوط به دروس این آزمون انجام دهید. در دوره‌ی کارشناسی ارشد می‌توانید گرایش خود را از جمله گرایش‌هایی نظیر اخترفیزیک و کیهان‌شناسی انتخاب کرده و سپس در دوره‌های تحصیلی تکمیلی به طور تخصصی‌تر رشته‌ی خود را دنبال کنید. در کشورهای دیگر این فرآیند وابسته به دانشگاه مورد نظر متفاوت است برخی از دانشگاه‌ها رشته ستاره‌شناسی را از مقطع کارشناسی ارایه می‌کنند و هر یک از آن‌ها ممکن است در گرایش خاصی تمرکز بیشتری داشته باشند.
    مسیر دوم اما به طور کامل متفاوت است و آن ورود شما به دنیای ستاره‌شناسی آماتوری است. نجوم آماتوری مطالعه‌ی دقیق و علمی آسمان است اما تفاوت بنیادینی که با نجوم حرفه‌ای دارد به طور خلاصه در دو نکته متمرکز می‌شود. در نجوم آماتوری شما ضرورتی ندارد که حتما پیش‌زمینه‌ی تحصیلات آکادمی در زمینه‌ی نجوم داشته باشید و الزاماً از راه ستاره‌شناسی امرار معاش نمی‌کنید. برای توجه به معنی نجوم آماتوری می‌توانید از جمله به نامه‌ای که چندی پیش قریب به ۳۰۰ نفر از منجمان آماتور ایران به انجمن نجوم ایران نوشتند مراجعه کنید (http://petition.parssky.com/). نجوم آماتوری حوزه‌های متنوعی را شامل می‌شود که از رصد آسمان آغاز و تا مشارکت در پروژه‌های علمی آکادمیک نظیر کمک به یافتن سیارات فراخورشیدی را در بر می‌گیرد. برای آغاز نجوم آماتوری تنها انگیزه کافی لازم است که وقت آزاد خود را به مطالعه و کار در این زمینه بپردازید. موتور محرک در فعالیت‌های آماتوری علاقه‌ به آن و لذت‌بخش بودن این فعالیت است. شما می‌توانید کار خود را با مطالعه‌ی کتاب‌ها و مجلات عمومی در زمینه‌ی نجوم آغاز کرده و پس از یافتن مهارت‌های رصدی حوزه تخصصی‌تر علاقه‌ی خود را در زمینه‌های متنوع نجوم آماتوری انتخاب و تمرکز خود را بر آن‌ها قرار دهید.
  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۱۰:۲۸ ۱۳۹۴/۳/۱۸
    پرسش

    من میخوام رشته هوا و فضا رو انتخاب کنم ولی از اونجایی که هنرستان هوا و فضا برای دختران فقط یکی هست و اونم در تهرانه نمیتونم برم.
    میخوام ببینم راهه دیگه ای داره واسه رفتن به این رشته؟
    پاسخ آقای مسگری، مشاور تحصیلی سایت نوجوان ها

    دوست من سلام

    در دبیرستان رشته ریاضی باید بخونی. دانشگاه های مختلفی برای دوره لیسانس رشته هوا فضا پذیرش دارند.

    در ایران، رشتهٔ مهندسی هوافضا تنها در دانشگاه هایی که از سطح علمی بالایی بر خوردار هستند وجود دارد و قبولی در این رشته نسبت به رشته های دیگر مهندسی دشوار تر است. این رشته تنها در دانشگاه‌های صنعتی مالک اشتر، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی ارومیه و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در تمام مقاطع تدریس می‌شود و در دانشگاه آزاد رامســـــــر و نجف آباد و بناب و چند پیام نور در مقطع کارشناسی و در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و در دانشگاه های شهید بهشتی، دانشگاه تبریز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهرود، دانشگاه سمنان و پژوهشگاه هوافضا نیز رشته هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود.

    در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته به ۵ گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده)، دینامیک پرواز و کنترل، مهندسی فضایی و سازه‌های فضایی تقسیم می‌شود و در مقطع دکترا، این رشته به ۴ گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده)، مکانیک پرواز و سازه‌های فضایی تقسیم می‌شود.

    موفق باشی


    http://www.nojavanha.com/consulting/مشاوره-تحصیلی/برای-رفتن-به-رشته-هوا-فضا-چه-راهی-وجود-د/
  • avatar
    ط عربشاهی
    کاربر فعال|100 سپاس شده|236 پست
    ۱۱:۲۰ ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول آموزش و پرورش از بازگشت «هدایت تحصیلی» بعد از 22 سال به پایه نهم خبر داد و گفت: دانش آموزانی که امسال در پایه نهم هستند، در خرداد ماه سال 95 برای ورود به مقطع متوسطه دوم، انتخاب رشته را انجام می دهند.
  • avatar
    Nader
    کاربر جدید|0 سپاس شده|2 پست
    ۱۶:۲۶ ۱۳۹۵/۵/۳۰
    به نظر شما برای انتخاب رشته احتیاج به مراجعه به مشاور هست یا نه
  • avatar
    علیرضا مسگری
    کاربر فعال|172 سپاس شده|357 پست
    ۰۹:۵۹ ۱۳۹۵/۵/۳۱
    مدرسه کلوب
    Nader : 
    به نظر شما برای انتخاب رشته احتیاج به مراجعه به مشاور هست یا نه
    مدرسه کلوب

    سلام .

    بله .

    توجه به شما را به این قسمت از مطلبی که در بالا آماده جلب می کنم :

    قه ، توانایی های فردی ، پایه درسی و آموزشی. ، بازار کار، زمینه شغلی خانواده ، نیاز آینده بازار ، وضعیت اقتصادی و…. از عوامل موثر بر این انتخاب هستند ” انتخابی به ارزش زندگی ” .

    چه بسیار دانش آموزانی که در طول تحصیل رشته خودرا تغییر داده اند و پس از سال ها و صرف وقت بسیار  ، علاقه و مزیت اصلی خود را در رشته جدید پیدا کرده اند . ” چندسال پیش یکی از رتبه های برتر کنکور رشته انسانی فارغ التحصیل رشته پزشکی بود  یا دانشجوی مکانیکی که به هنر و بازیگری روی آورد .

    اولیای پی گیر ، مشاورین و معلم های آگاه در کنار دانش آموز در انتخاب رشته صحیح نقش بسیار مهمی دارند .

    اولیا باید تمایلات و آرزوهای شخصی خود را به طور آگاهانه با توانایی ها و علائق فرزند خود تلفیق نموده و نهایتا با مشورت مشاوران آنچه را که درست است انتخاب کنند و همواره به این جمله بیندیشند که ” فرزندم کار و رشته اش را دوست داشته باشد و در آن موفق شود ” .

    صرف تحصیل در یک رشته ی خاص با اقبال عمومی بالا برای همه ممکن است نتیجه یکسانی نداشته باشد و عده ای موفق شده و گروهی نیز با بی علاقگی در آن رشته تحصیل کنند .

    انتخاب رشته موضوعی شخصی است و برای هر دانش آموز با دیگری متفاوت . شرایط خانوادگی ، علاقه به درس هایی خاص و توانایی در زمینه ای ویژه دست به دست هم می دهند که این انتخاب را فارغ از هر گونه تقلید از دیگری ، برای دانش آموز به طور جداگانه انجام داد

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
مدرسه یاب
استان :
شهر :
منطقه :
محدوده(اختیاری) :
مقطع تحصیلی :
نوع مدرسه :
جنسیت :
نام مدرسه :
موضوع قبل
موضوع بعد
آخرین پست های این بخش
آخرین پست های این تالار
پیش دبستان و دبستان غیردولتی پسرانه پویش - منطقه 6 تهران
مادایران، نماد اطمینان
تبلیغات
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به اين سايت (مدرسه کلوب ) میباشد و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است © Copyright 2019 - MadresehClub.com