خانه
آخرین پست تاپیک : ۱۴:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۸
1115 بازدید
× برای دیدن جدیدترین مطالب این تاپیک اینجا کلیک کنید و برای دیدن صفحه ابتدایی، این پنجره را ببندید.
برای دیدن صفحات دیگر، بر روی شماره صفحه در شمارنده بالا کلیک کنید.
مشاهده جدیدترین مطالب این تاپیک

شیوه رفتار صحیح والدین با کودکان

  • avatar
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۵:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۱۱

    با سلام.

    در این تاپیک میخوایم شیوه های درست رفتاربا کودکان رو یاد بگیریم.

    دوستان عزیزم میتوانید مطالب آموزشی و روانشناسی که از منابع مختلف و البته معتبر خوانده اید را اینجا نقل کنید .

    موضوع :اصرار کودک برای رفتن به خانه اقوام

    .. برای رفت و امد به خونه اقوام باید کنترل لازم رو انجام بدید... بعلاوه جوری رفتار نکنید که کودک این مسئله رو به باج تبدیل کنه و مدام بخواد از این طریق از شما امتیاز بگیره... بدون هیچ عصبانیتی، قاطعانه در خانه را ببندید و ساعات مشخصی را برای رفتن به منزل آنها مقرر کنید. در برابر گریه ها هم هیچ واکنشی نشون ندید... بعلاوه در مهد هم به همین صورت... سعی کنید نسبت به بی قراری و گریه و زاری کودک بی تفاوت باشید و بهش بگید بهر حال مهد هر روز هست و مطمئنم ازش خوشت میاد.33

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۵:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۱۱

    روانشناسی  کودک خجالتی:
    این رفتار کودک می تونه ناشی از اضطراب غریبه و اضطراب جدایی کودک باشه.. باید ارتباط خود را با کودک ایمن تر کنید... دلبستگی ناایمن و نامتناسب در کودکان معمولا منجر به این رفتارها میشه...
    برای دانستن راه های روانشناسی برخورد با کودک خجالتی پیغام بعدی رو بخونید .33

    ویرایش شده توسط نارین گل  در تاریخ ۱۳۹۶/۹/۱۱   ۱۵:۵۳
  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۵:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۱۱

    شیوه برخورد با کودک خجالتی :
    - آگاه باشید و کودک را با همه آنچه که هست بپذیرید
    نسبت به احساسات و علاقه کودک بی تفاوت نبودن به شما امکان میدهد با کودک ارتباط برقرار کنید و نشان می دهد که شما به کودک احترام می گذارید ، این می تواند کودک را با اعتماد به نفس تر کرده و او را تحت فشار و کنترل قرار می دهد.

    ۲- عزت نفس را در کودک بالا ببرید.
    بچه های خجالتی ممکن است تصور ذهنی ضعیفی ار خود داشته باشند و احساس کنند که شاید پذیرفته نشوند.روحیه کودکان را برای نشان دادن توانایی هایشان تقویت کنید و استقلال آنها را تشویق کنید گاهی آن ها را ستایش کنید.کودکانی که درباره خودشان احساس خوبی دارند معمولا خجالتی نیستند.

    ۳- مهارتهای اجتماعی را گسترش دهید.
    روحیه بچه های خجالتی برای داشتن رفتارهای اجتماعی توقیت کنید .حتی اگر تنها بازیها شبیه هم باشند .با ایفای نقش در بازیهای کودک مهارتهای وارد شدن به اجتماع و برقراری ارتباط اجتماعی را به او آموزش دهید.همچنین امکان بازی کردن با بچه های کوچیکتر در حالیکه یک نفر در مقابل یک نفر دیگر بازی می کند می تواند به کودک اجازه دهد تا خودش را نشان بدهد.بازی با گروه همسالان جدید به کودک خجالتی اجازه می دهد تا شروه تازه ای داشته باشد.

    ۴-به کودک خجالتی فرصت دست گرمی کردن و امتحان موقعیت جدید را بدید.
    هل دادن و وادار کردن کودک برای ورود به موقعیتی که از نظر او تهدید آمیز است کمکی به ایجاد مهارتهای اجتماعی در او نمی کند به کودک کمک کنید احساس امنیت کند و لوازمی مهیا کنید تا او را به سمت تقابلات اجتماعی سوق دهد.

    ویرایش شده توسط نارین گل  در تاریخ ۱۳۹۶/۹/۱۱   ۱۵:۵۸
  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۵:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۱

                                                             با بد غذایی کودکان چه کنیم ؟

    فقط ۳ وعـــده يا بيشتــــر؟

    سوال بسياري از والدين اين است که خوراکي هاي ميان وعده هاي اصلي غذا براي کودکان مناسب است يا خير؟در پاسخ به اين سوال بايد گفت که مي توان از خوراکي هاي کم حجم مانند سيب، هويج، آب ميوه يا ميوه استفاده کرد تا علاوه بر اين که مواد طبيعي را به بدن کودک مي رساننذ موجب بي اشتهايي او نيز نشوند. گاهي اوقات وقتي با فرزندتان بيرون مي رويد و او تقاضاي يک شيريني يا شکلات مي کند. با او مخالفت نکنيد، زيرا گاهي اوقات اين خوراکي بيشتر غذاي روح کودک شما به حساب مي آيد. البته بهتر است اين گونه خوراکي ها بعدازظهر يا عصر به کودک داده شود تا مانع خوردن غذاي اصلي نشود. يکي ديگر از کارهايي که والدين مي توانند صورت دهند اين است که يک رژيم غذايي کامل و متنوع را براي کودک در نظر بگيرند، اما به او اجازه دهند که مسووليت انتخاب غذاي خود را به عهده گيرد. بدين ترتيب او تمايل بيشتري براي خوردن غذا پيدا خواهد کرد.

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۵:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۱۱

    وقتی کودکمان میگوید (نمی خواهم به مدرسه برم )

    والدين ، هيچ گاه اطمينان ندارند که آيا به اجبار کودک را به مدرسه فرستادن کار درستي است يا نه؟ آنها به طور دقيق نمي دانند که آيا کودک ، واقعا احساس ضعف و بيماري کرده يا مثل بسياري از کودکان که گاهي دلشان نمي خواهد به مدرسه بروند بهانه گيري مي کند. در خانه هايي که مدرسه رفتن کودکشان به صورت مشکل در آمده صبحهاي زود، مالامال از اشک و دعوا و سر و صداست. بعضي از کودکان صبح که از خواب بيدار مي شوند، مي گويند که به مدرسه نمي رويم و تعداد ديگرشان تمارض به دل درد و سردرد مي کنند، يا با آه و ناله اعلام مي کنند که حالشان خوب نيست. مهم نيست فرزندتان چگونه حالت اضطراب و نارضايتي خود را نشان مي دهد، بلکه آنچه اهميت دارد اين است که شما با دلداري دادن ، اعتماد به نفس او را تقويت کنيد؛ اما گاهي اوقات بايد علايم فيزيکي را که باعث نشانه هاي بيماري فرزندتان مي شود ناديده بگيريد و بهترين راه اصرار به اصل موضوع است که او بايد به مدرسه برود. به نظر يکي از کارشناسان در اين مواقع بهتر است بگوييد: «عزيزم تو يک درجه هم تب نداري و چشمانت سرحال و شاداب است. مامان و بابا امروز کارهاي مهمي دارند که بايد انجام دهند. پس بهتر است به مدرسه بروي تا ما هم به کارهايمان برسيم.» با وجود اين ، اگر به فرزندتان به دليل اين که واقعا بيمار است ، اجازه مدرسه رفتن را نداديد، او را مطمئن سازيد که روز خوبي در خانه نخواهد داشت. او را در رختخوابش بخوابانيد و در ساعات بعدي روز هم ، حتي اگر گفت حالش بهتر است ، اجازه بازي ندهيد.

     

    دلايل اضطراب کودکان هنگام رفتن به مدرسه
    دلايل متعددي وجود دارد که چرا کودکان 6-5 ساله از رفتن به مدرسه مي گريزند، مهمترين و معمول ترين نارضايتي آنها عبارتند از: «من مي خواهم فقط در خانه بمانم!» بعضي کودکان در اين سن به زمان بيشتري براي سازگارکردن خود با قوانين و محيطهاي جديد نياز دارند. بازگشايي مدارس پس از تعطيلات تابستاني ، به دنيا آمدن خواهر يا برادر، بيماري و يا مرگ يکي از اقوام مي تواند باعث اضطراب و دلشوره کودک شود، حتي بچه اي که قبلا اين طور نبوده ، ممکن است دچار اين اضطراب ها شود.


    راه حل:

    با فرزندتان درباره آنچه که در روزهاي مدرسه انجام مي داده صحبت کرده و روي نکات مثبت و جالب توجه تاکيد بيشتري کنيد. ساعات روز او را طوري برنامه ريزي کنيد تا احساس رضايت بيشتري کند. استفاده از وسايل کوچک و جالبي که به طور چشمگيري باعث کاهش اضطراب و تقويت اعتماد به نفسش مي شود بسيار موثر است. از قبيل گذاشتن يادداشت هايي در ظرف غذايش ، حيوان کوچک عروسکي يا يک سري عکسهاي خودش.

                                                  

     

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۱۱

    ده توصیه برای بهتر خوابیدن کودکان

    1نقاشی کردن خواب ها:

    هرگاه خواب ترسناکی کودک شما را اذیت می کند از او بخواهید آنچه را که در خواب دیده نقاشی کند. سپس بگذارید تمام چیزهایی را که در نقاشی اش کشیده برای شما توضیح دهد. پای حرف های کودکتان بنشینید تا درباره هیولا یا صحنه ترسناکی که در خواب دیده است دقیقاً توضیح دهد. با این روش به تدریج تلخی آن خواب را از او بگیرید. وقتی کودک در روشنایی روز خواب ِ بد خود را تعریف می کند وحشت و هراس آن کابوس رنگ می بازد و از بین می رود. همچنین کودک می تواند خواب های قشنگ خود را هم نقاشی کند. به کمک ترسیم خواب های قشنگ، بچه می تواند خواب خود را بسط دهد و شما هم بدین ترتیب می توانید از روی این رؤیاهای زیبا در شب های آینده قصه های خوبی برای او نقل کنید.

     

    2 - شمردن گوسفندان:

    صداها یا تصاویر ذهنی ای که به صورت یکنواخت در ذهن مرور می شوند تأثیر خواب آور دارند. شما می توانید برای کودکتان از روش معروفِ شمردن گوسفندان استفاده کنید. لازم نیست که فرزند شما حتما گوسفندانی را تصور کند که در ذهن خود به آنها اجازه عبور می دهد. از طرفی نباید آنها را بشمارد چون این به معنی تلاش و زحمتی است که کودک شما را مجبور به بیدار ماندن می کند. به فرزندتان بگویید بره های ناز، بچه گربه ها یا پروانه های رنگارنگ را تجسم کند که در صفی طولانی سلانه سلانه از مقابل چشمان او عبور می کنند.

     

    3 - پرخوری کمی قبل از خواب می تواند منجر به مشکلات فراوانی در خوابیدن به خصوص در نیمه شب شود.

    بهتر است که کودک حدود دو ساعت قبل از خواب به همراه دیگر اعضای خانواده شامش را بخورد و قبل از خواب نیز به اندازه کافی آب بخورد، همچنین به دستشویی برود تا نیمه شب مجبور نباشد به این خاطر دوباره از خواب برخیزد.

      ظ

    4 - رنگ ها بر روان و سلامتی انسان ها تأثیر بسزایی دارند.

    در انتخاب رنگ ملافه و روبالشی کودک این نکته را حتماً در نظر داشته باشید. اصولاً در این مورد نباید از رنگ های محرک و تند استفاده کرد . رنگ های بسیار تیره، قهوه ای، مشکی، آبی تیره بیشتر تأثیر ترسناک و وحشت انگیز دارند و در کودک ایجاد خوف می کنند. کوچولوها از ملافه ها و روبالشی هایی که طرح های گل و اسباب بازی یا حیوانات با نمک و کارتونی روی آ نها حک شده باشد، بسیار خوششان می آید. بچه های پیش دبستانی هم نسبت به رنگ های قهوه ای روشن، قرمز سیر، سبز ملایم و آبی روشن احساس خوبی دارند. بنابراین تا می توانید فضای اطراف محل خواب کودک را از وجود اشیای با رنگهای تند و براق و درخشان خلوت کنید. یک محیط ساده و عاری از تنوع زیاد، همراه با آرامش، می تواند بهترین موقعیت برای خواب کودک باشد.

     

    5 - نه تنها احساس آرامش و راحتی، بلکه احساس ناامنی نیز به کودک انتقال می یابد.

    سعی نکنید در هنگام خواب تندتند به بچه سر بزنید. این کار سبب مزاحمت برای کودک می شود و او فکر می کند که شما از دستش ناراحت یا عصبانی هستید و در نتیجه مرتب از خواب بیدار می شود.

    ویرایش شده توسط نارین گل  در تاریخ ۱۳۹۶/۹/۱۲   ۱۴:۴۵
  • avatar
    مامان نونا
    کاربر جدید|0 سپاس شده|5 پست
    ۱۱:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۱۲
    مدرسه کلوب
    نارین گل  : 

                                                             با بد غذایی کودکان چه کنیم ؟

    فقط ۳ وعـــده يا بيشتــــر؟

    سوال بسياري از والدين اين است که خوراکي هاي ميان وعده هاي اصلي غذا براي کودکان مناسب است يا خير؟در پاسخ به اين سوال بايد گفت که مي توان از خوراکي هاي کم حجم مانند سيب، هويج، آب ميوه يا ميوه استفاده کرد تا علاوه بر اين که مواد طبيعي را به بدن کودک مي رساننذ موجب بي اشتهايي او نيز نشوند. گاهي اوقات وقتي با فرزندتان بيرون مي رويد و او تقاضاي يک شيريني يا شکلات مي کند. با او مخالفت نکنيد، زيرا گاهي اوقات اين خوراکي بيشتر غذاي روح کودک شما به حساب مي آيد. البته بهتر است اين گونه خوراکي ها بعدازظهر يا عصر به کودک داده شود تا مانع خوردن غذاي اصلي نشود. يکي ديگر از کارهايي که والدين مي توانند صورت دهند اين است که يک رژيم غذايي کامل و متنوع را براي کودک در نظر بگيرند، اما به او اجازه دهند که مسووليت انتخاب غذاي خود را به عهده گيرد. بدين ترتيب او تمايل بيشتري براي خوردن غذا پيدا خواهد کرد.

    مدرسه کلوب

    واقعا یعنی اشکال نداره گاهی خوراکی های دیگه بخورن

    جالب بود

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۳:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۱۲

    نحوه برخورد با سوالات کودکان در مورد مسایل جنسی

     

    یک روانشناس و مشاوره اختلالات جنسی با تاکید بر اینکه «والدین بایستی از دوران کودکی تربیت جنسی فرزند خود را آغاز کنند»، گفت:« اگر والدین با برنامه‌ریزی درست و بلند مدت اطلاعاتی در خصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان خود قرار دهند و آرام و آرام و به تناسب سنشان این اطلاعات را در اختیار وی قرار دهند از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانشان جلوگیری خواهند کرد.»

     

    دکتر لیلا حیدری نسب در گفتگو با خبرنگار سلامت‌نیوز، اظهار داشت:«تربیت جنسی فرزندان به صورت ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه والدین بایستی از دوران کودکی، تربیت جنسی فرزند خود را آغاز کنند و بدانند که چگونه به تناسب سن  فرزند خود به سئوالات جنسی وی پاسخ دهند و این آگاهی بخشی  و تربیت فرزند در هر سنی متفاوت است.»

     

    وی افزود:« به عنوان مثال ممکن است والدین کودک 2 یا 3 ساله‌ای داشته باشند که مراقبت‌های خاص خود را لازم دارد . کودک در این سن متوجه بدن خود و تفاوت‌های جنسیتی می‌شود و این توجه باعث می‌شود که کودک راجع به بدن خود کنجکاوی هایی داشته باشد والدین بایستی مراقب کنجکاوی های بیش از حد او باشند. گاهی کودک سوالاتی درباره نحوه متولد شدن خود می‌پرسد که پاسخ والدین نباید بیشتر از نیاز کودک و آنچه که می‌داند باشد و برای پاسخ دهی به سوال او ابتدا باید دانست که این سوال چرا و چگونه در ذهن کودک شکل گرفته است و کودک چه اطلاعاتی در این زمینه دارد سپس بر اساس دانسته های کودک به او جواب می‌دهیم.»

    این مشاور اختلالات جنسی تصریح کرد:« البته این قضیه فرهنگی است و بسته به فرهنگ هر جامعه و خانواده نحوه پاسخ دهی و آشنایی کودک و نوجوان با مسائل جنسی متفاوت است.معمولا در فرهنگ جامعه ما نوجوانان  اطلاعات خود را در خصوص بلوغ و مسائل جنسی از طریق منابع غیر والدینی نظیر دوستان ورسانه ها نظیر اینترنت و ... کسب می کنند و متاسفانه منابع رسمی برای اطلاع رسانی در این خصوص غفلت کرده‌اند.»

    دکتر حیدری‌نسب ادامه داد:« اگر فرض بر را بر این بگذاریم که نوجوانی در مورد این مسائل از والدین خود پرسش‌هایی را می پرسد والدین بایستی با ظرافت با این مسئله کنار بیایند و نباید به انکار سوالاتی که برای وی بوجود آمده بپردازند و نه به آن دامن بزنند. گاهی والدین ترجیح می‌دهند تمام مسائل را در زمان ازدواج فرزندشان مطرح کنند اما باید بدانند اگر با برنامه‌ریزی درست و بلند مدت اطلاعاتی در خصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان خود قرار دهند و آرام و آرام و به تناسب سنشان این اطلاعات را در اختیار وی قرار دهند از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانشان جلوگیری خواهند کرد.»

     

    وی گفت:«در جامعه مسئله محارم و ارتباط با محارم مسئله ای جدی است که این مشکل به ندرت در میان خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و در صورتی که این ارتباط صورت گیرد نشان دهنده سطح فرهنگی خانواده و مشکلات عمیق شخصیتی دختر یا پسر تازه به بلوغ رسیده است و ممکن است بیماری های روانی پشت این قضیه وجود داشته باشد.

     

    نکته بسیار مهم در این میان این است که والدین و معلمان باید گام به گام با بچه ها بزرگ شوند و اطلاعاتی که در خصوص مسائل جنسی در اختیار کودک 3 ساله قرار داده می شود بسیار متفاوت با دختر 13 ساله است از طرفی عدم آگاهی دادن و طفره رفتن از پاسخ به مسائل بلوغ و  سوالات جنسی باعث می شود به کنجکاوی های نوجوان تازه بالغ شده دامن زده شود، بنابراین خانواده مهمترین موقعیتی است که بایستی اطلاعات لازم و کافی را به نوجوانش بدهد و آرام آرام به راهنمایی وی بپردازد.»

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۳:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۱۲

    آموزش نکات بهداشتی به کودکان دانش آموز

    چگونه به بچه‌ها در یادگیری بهداشت کمک کنیم؟

    الگوی خوب بهداشتی برای بچه‌ها باشید. بعنوان مثال قبل از صرف غذا دست‌هایتان را بشویید.

     

    * از کودک خود بپرسید برای شما توضیح دهد به چه دلیل باید بدن خود را تمیز و پاکیزه نگه داریم و در این رابطه درباره بویی که از بدن استشمام می‌شود و بیماری‌ها از او سوال کنید و نظراتش را جویا شوید.

     

    * از او در باره اینکه چه مواقعی لازم است بیشتر بهداشت را رعایت کنیم بپرسید. مثلا هنگام دستشویی رفتن یا دست زدن به غذاها و …. و در مورد لوازم بهداشتی که معمولا باید به همراه داشته باشند از آنها سوال کنید.مانند مایع ضد عفونی کننده دست.

     

    * همواره دقت کنید که کودکتان لباس‌های تمیز بپوشد. کثیف بودن لباس‌ها را به او نشان دهید و سپس روش شستشوی آن‌ها را هم به او آ موزش دهید.لباس‌ها و بخصوص لباس‌های زیر آنها باید هر روز عوض شوند حتی اگر بد بو نشده باشند، زیرا بخصوص لباس زیر به دلیل اینکه به یکسری از سلول‌های مرده پوست بدن آغشته است در طول شب محل تجمع و فعالیت باکتری‌ها خواهد شد.بنابراین اگر این لباس‌ها روز بعد هم پوشیده شوند بوی خوبی نخواهند داد.

     

    * بچه‌ها را تشویق کنید یونیفورم مدرسه خود را به محض اینکه به خانه می‌رسند از تن بیرون آورده و آویزان کنند تا به اصطلاح هوا بخورد.

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۳:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۱۲
    چگونه کودک خود را از خطزات افراد ناشناس مطلع کنیم ؟
    راجع به خطرات افراد غریبه و ناآشنا بی پرده با کودک گفتگو کنید:
    هیچ وقت تصور نکنید که کودک خودش می داند غریبه ها چه کسانی هستند و چه خطراتی ممکن است داشته باشند.
    مطمئن شوید که کودک می داند فرد غریبه کسی است که او، وی را نمی شناسد؛ حتی اگر آن فرد نشانی یک آشنا را بدهد یا نام آشنائی را بر زبان آورد یا بگوید از طرف فردی آشناست“.
    در حالتی آرام ولی قاطع، به کودک بیاموزید که هرگز به مکان های ناآشنا وارد نشود، سوار ماشین های ناآشنا نشود، به سئوالات کسانی که نمی شناسد پاسخ ندهد (مگر این که والدین هم حضور داشته باشند) و هرگز از کسانی که نمی شناسد چیزی دریافت نکند. (حتی مواد غیر خوراکی)؛ حتی اگر این افراد ناآشنا خیلی صمیمی یا دوستانه رفتار کنند.
    تأکید کنید که افراد ناآشنا نباید خودشان از یک کودک تقاضای کمک کنند یا به کودکانی که نمی شناسند چیزی تعارف کنند و اگر این کار را انجام دادند، این کودک است که نباید به تقاضاها و تعارف هایشان پاسخ دهد.
    البته یادآور شوید که گاهی ـ آن هم در شرایط خیلی اضطراری ـ ایرادی ندارد که از غریبه ها درخواست کمک کنند؛ چون کودکان باید یاد بگیرند که افراد خاصی ولو اینکه غریبه باشند وظیفه کمک کردن به دیگران (مخصوصاً بچه ها) را دارند.
    افرادی مثل پلیس، نیروی انتظامات، مکان های عمومی، مغازه دار محل و...
    به فرزندتان کمک کنید تا غریبه های قابل اعتماد و سرویس های ایمنی را شناسائی کند و مکان های عمومی امن را برایش تشریح کنید:
    مکان هائی مثل مغازه های آشنا، مدارس وقتی که دانش آموزان در آن حضور دارند، مساجد، در صورت امکان همسایه هائی که با آنها در ارتباط هستیم، کلانتری ها، ایستگاه های پلیس و... مناطق امنی هستند که باید به کودک معرفی شوند. اگر کودکتان، راه مدرسه را پیاده طی می کند، مسیر امن و وسایل نقلیه مطمئن را به او نشان دهید و تأکید کنید فقط از همان مسیر یا
    به کودک آموزش دهید که اگر در مکانی گم شد، چکار باید بکند:
     به علاوه قبل از ورود به هر مکان عمومی شلوغ، اگر کودک در سنی هست که راه ها را خود جستجو کند در محل معینی قرار بگذارید تا اگر همدیگر را گم کردید به آن محل مراجعه نمائید. و اگر نیست، جایگاه های انتظامات آن محل یا شیوه دسترسی به آنها را به کودک آموزش دهید.
    اگر کودک در سنی هست که می تواند به تنهائی و بدون شما از منزل خارج شود:
    از او بخواهید هنگام خروج، دقیقاً مشخص کند به همراه چه کسی خواهد بود، کجا می رود و کی بر می گردد و اگر تغییری در برنامه اش صورت گرفت شما را مطلع سازد.
    اگر کودک باید اوقاتی را در خانه به تنهائی سپری کند:
    قواعد ایمنی حضور در منزل را به او آموزش دهید. درب منزل را قفل نگه دارد، در را به روی هیچ غریبه ای نگشاید و پشت تلفن به غریبه نگوید که در منزل تنهاست.
  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۳:۳۷ ۱۳۹۶/۹/۱۲

    چطور استفاده از شماره‌ تلفن‌های اضطراری را به کودکان آموزش دهیم؟

      آموزش تماس با شماره‌ تلفن‌های اضطراری به کودکان همانند آموزش بزرگسالان است و از یک اصول پیروی می‌کند

    به کودکان بیاموزید که هر یک از این شماره‌ تلفن‌ها برای چه کاری در نظر گرفته شده‌اند و چه خدماتی ارائه می‌دهند و در این راستا کودک می‌آموزد که در چه مواقعی چه شماره تلفنی می‌تواند کمک رسان وی باشد. به وی بیاموزید در هنگام تماس با هریک از این مراکز اطلاعات را به درستی بدهد و تا همه اطلاعات لازم را به مرکز نداده است تماس راقطع نکند.

    در نظر داشته باشید به محض اینکه کودکان کار با دستگاه تلفن را یاد گرفتند باید استفاده و کاربرد شماره تلفن‌های ضروری به آنها آموزش داده شود.

    با هم مراحل آموزش را گام به گام مرور می‌کنیم

    •  به کودک بیاموزید چگونه با استفاده از تلفن منزل این تماس‌های ضروری را برقرار کند. زیرا با برقراری تماس از منزل، کودک دیگر نیاز ندارد توضیحات اضافه بدهد. البته در مورد جزئیات بیشتر باید بیاموزد که پاسخ درست بدهد.

    • کودک باید یاد بگیرد تا به او گفته نشده گوشی را قطع نکند. در خیلی مواقع ممکن است اپراتور هر یک از این مراکز، تماسی را پشت خط منتظر بگذارند. پس کودک باید بداند که در این فاصله باید گوشی را قطع نکرده و منتظر بماند. به کودک اطمینان بدهید حتی در همان زمان هم که کسی با او صحبت نمی‌کند، یک نفر آن طرف خط حضور دارد و پیگیر کار او است، زیرا این موضوع آرامش کودک را در پی می‌آورد.

    •  کودکان وقتی دچار اضطراب می‌شوند یا عصبی هستند، زیر لب و جویده حرف می‌زنند. به خصوص در مواقعی که صدا روی تجهیزات ضبط صوت یا کامپیوتر، در این مراکز ذخیره می‌شود، تشخیص اطلاعات ضروری از روی آنها بسیار دشوار می‌شود، پس حتما صحیح و شمرده سخن گفتن را به آنها بیاموزید.

    •  به کودک آموزش دهید که نام و نام خانوادگی خویش را به وضوح و درستی ادا کند.

    •  کودک باید یاد بگیرد که به سوال‌هایی که از او می‌شود به دقت گوش فرا دهد و اگر متوجه نشد تقاضا کند که سوال تکرار شود.

    •  اضطراب ممکن است باعث شود کودک به سوالاتی اپراتور مرکز تماس‌های اضطراری به چشم یک امتحان نگاه کند که می‌تواند برخی از پرسش‌ها را بی جواب رها کند، یا اینکه برای آن یک جوابی بسازد. در حالی که باید کودک یاد بگیرد که در موارد اینگونه صریح پاسخ داده و بگوید که " نمی دانم" و سراغ سوال بعدی برود.

    •  تلفن را از پریز خارج کرده و با کودک خود این نوع تماس‌ها را تمرین کنید. شما بشوید اپراتور مرکز (اورژانس، آتش نشانی، فوریت‌های پلیسی و ...) و از او در مورد یک حادثه خیالی سوال کنید. این نقش‌ها را بارها و بارها تکرار کنید. کودکان دوست دارند موقعیت‌ها را باور کنند و تکرار می‌تواند این کار را انجام دهد.

    •  به کودک خود آموزش دهید که هر شماره‌ای برای چه نوع کاری است مثلا وقتی حریقی رخ می‌دهد کودک بداند شماره مناسب 125 است یا وقتی مثلا بزرگتری که در خانه است، بیدار نمی‌شود باید با شماره اورژانس، 115 تماس بگیرد یا وقتی مزاحمی بدون اجازه وارد منزل می‌شود باید با فوریت‌های پلیسی یعنی 110 تماس بگیرد و ... اگر زمانی هم احساس کردید کودک گیج شده و شرایط رانمی‌تواند از هم تمیز دهد نگران نباشید چون شاید کودکان خیلی خوب نتوانند توضیح دهند اما از درک خوبی برخوردارند. کودکان را تشویق کنید به برداشت‌های خودشان اعتماد کنند و اگر شک داشتند سوال کنند.

    •  کودک را چنان تمرین دهید که در هر شرایطی بتواند تا حد امکان خونسردی خویش را حفظ کند تا مناسب‌ترین موقعیت را به کمک بگیرد.

    •  نکته‌ای که حتما و با تاکید باید به کودکان آموزش داده شود این است که هرگز از این شماره‌ها برای تفریح و سرگرمی و خنده استفاده نکنند و بیاموزند که تماس با این مراکز به جز برای کارهای ضروری و لازم، جرم است و پیگرد قانونی دارد.
  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۳:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۲

    * والدين و كنجكاوي كودكان در مورد خداوند


    به گفته گريواني، كودكان بيش از هر چيز درباره مكان و جاي خداوند كنجكاو هستند و اگر در پاسخ آنان بگوييم: «خدا در همه جا هست» ممكن است براي خود پدر و مادر هم مشكل باشد كه به او بفهماند چگونه خدا در همه جا هست. به هر روي شما مي توانيد به او بگوييد: «خدا آنقدر به ما نزديك است كه ما قادر به ديدنش نيستيم» و براي نشان دادن اين مسأله به او، دستتان را رو به روي او قرار دهيد و به او بگوييد، به دستتان نگاه كند! سپس دست خود را كم كم به صورت او نزديك كنيد تا اينكه جلوي چشمانش را بگيرد و بگويد: «من كه چيزي نمي بينم». آن گاه دست خود را برداشته و از او بپرسيد: «چرا دستتان را نديد؟» به طور حتم او در پاسخ به شما مي گويد: «وقتي دستتان دور بود آن را مي ديدم، ولي وقتي نزديك كرديد، ديگر نديدم» اينجاست كه مي توانيد به او بگوييد: «چون خداوند هم خيلي به ما نزديك است، نمي توانيم او را ببينيم.»
    همچنين مي توانيد در پاسخ به اين سؤال مثالي بياوريد و بگوييد: «جريان برق و عبور آن از سيم را نمي توان ديد، ولي از آثارش كه روشن شدن لامپ يا گرم شدن وسيله برقي است، به وجود برق پي مي بريم. پس اگر ما خدا را با چشم نمي بينيم، اما از نعمتهاي زيادي كه براي ما آفريده است پي به وجودش مي بريم». نيروي آهن ربا هم مي تواند مثال مناسب ديگري باشد؛ زيرا اين نيرو نيز قابل مشاهده نيست، ولي از اثرش كه جذب براده هاي آهن است، به وجود اين نيرو مي توانيم پي ببريم.

    دوستان اگه در مورد این موضوع ملطبی دارید خوشحال میشم اینجا عنوان کنید .

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۴:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۱۲

    از چه سنی باید برای کودک اسباب بازی  خرید؟

    این توصیه‌ها و نکات مهم را برای انتخاب اسباب‌بازی‌های ایمن برای کودکان رعایت کنید.

    خریدن اسباب بازی برای كودكان همیشه یكی از دلمشغولی های والدین است. آنها در حین خرید بیش از اینكه به نیازهای اصلی كودكشان توجه كنند، سلیقه خود را اعمال می كنند.

    مطالعات نشان می دهد تقریباً هشتاد درصد از پدر و مادرها در انتخاب اسباب بازی به شكل و طرح و زیبایی آن توجه می كنند و تنها كمتر از ۲۰ درصد در خرید اسباب بازی شیوه ها و اصول تربیتی را مدنظر قرار می دهند.
    ضمن آنكه بسیارند والدینی كه از سر بی حوصلگی و تنها به عنوان رفع تكلیف مبادرت به خریدن اسباب بازی می كنند. در حالی كه اسباب بازی مورد نیاز كودكان به ویژه آنهایی كه در سنین رشد قرار دارند، بایستی به گونه ای باشد كه تاثیر مطلوبی بر یادگیری و رشد ضریب هوشی وی بگذارد. هر چه مكانیسم اسباب بازی پیچیده تر باشد، میزان اثربخشی آن بر فعالیت ذهنی كودك نیز بیشتر خواهد شد.
    به طور كلی اسباب بازی باید وسیله ای باشد كه علاوه بر فراهم كردن نیازهای روحی كودك، وی را با مفاهیمی نظیر ساخت، شكل و فضا آشنا سازد.
    بنابراین پیشنهاد می شود در حین خرید اسباب و اثاثیه مورد نیاز كودك قبل از هر چیز به نقشی كه در افزایش فعالیت فكری وی دارد توجه كنید و از نظر ایمنی آن را كاملاً بررسی نمایید.
    توصیه های زیر می تواند كمك خوبی برای انتخاب یك اسباب بازی استاندارد باشد:
    به مواد تشكیل دهنده وسیله مورد نظر دقت كنید تا از مواد سمی تهیه نشده باشد. در حین خرید اسباب الكتریكی مثل پلی استیشن حتماً به مارك و مرغوبیت آن توجه كنید.
    اسباب بازی هایی را خریداری كنید كه قابل شست وشو باشد. لبه و حاشیه تیز و بران نداشته باشد و قابل اشتعال نیز نباشد. گرچه بهترین نوع اسباب بازی نوع نرم و عاری از هرگونه سطح سخت است، ولی در نظر داشته باشید میزان پلاستیك مصرفی در وسیله بیش از ۰/۵ درصد نباشد.
  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۴:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۱۲

    خرید موبایل برای بچه ها ضروری است؟

    نمی توانیم به صراحت مرزی را برای خرید این وسیله مشخص کنیم و مثلا بگوییم هروقت فرزند شما به سن 12 سال و 2 روزگی رسید، می توانید برایش تلفن همراه بخرید.

    مساله این است که ما باید به فرزندان خود اصول و روش صحیح استفاده از هر وسیله یا تکنولوژی جدیدی را بیاموزیم و به آنها بگوییم که باید از وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه یا رایانه به نحوی استفاده کنند که برای آنها و دنیای اطرافشان ضرری نداشته باشد و به کسی صدمه ای نزند. ضمن اینکه والدین باید خودشان به این نتیجه برسند که داشتن و استفاده از وسیله ای مانند تلفن همراه برای فرزندشان لازم است یا نه.

    گاهی والدین برای فرزندان خود نیازهای کاذب درست می کنند؛ مثلا ممکن است همین تلفن همراه یک نیاز کاذب برای برخی بچه ها باشد؛ یعنی بچه ای که جای خاصی نمی رود یا مشکل خاصی ندارد، نیاز مبرمی هم به داشتن تلفن همراه نخواهدداشت بنابراین خرید این وسیله برای او رفع یک نیاز کاذب محسوب می شود.

    عده ای از والدین می گویند فرزندان آنها تلفن همراه را برای بازی های هیجان انگیز آن می خواهند؛ در این صورت هم می توان به جای تلفن همراه یک وسیله مخصوص بازی برای آنها تهیه کرد.

    تلفن همراه یک وسیله ارتباطی است، نه سرگرمی! گاهی بعضی بچه ها در شرایط خاصی قرار دارند یا ابتلا به بیماری های خاصی در آنها باعث می شود که برقراری ارتباط مداوم آنها با والدینشان نیاز باشد.

    از سوی دیگر بچه هایی هم هستند که به دلیل جدا شدن پدر و مادرشان از یکدیگر، به برقراری ارتباط با پدر یا مادری که کنارشان نیست نیاز دارند، در چنین شرایطی داشتن تلفن همراه برای چنین بچه هایی نوعی حل مساله محسوب می شود. متاسفانه چشم و هم چشمی ها به خرید تلفن همراه برای بچه ها هم رسیده است.

    این چشم و هم چشمی و خرید بدون تدبیر تلفن همراه برای برخی بچه ها مانند چاقوی دولبه ای است که به طور حتم یک لبه آن خود خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عبارت ساده تر، وقتی شما یک وسیله گران قیمت اما ناکارآمد برای فرزندتان می خرید، او را متوقع خواهید کرد و این توقع به مرور زمان سیر صعودی خواهد داشت.

    گاهی ما برای بالا بردن اعتماد به نفس فرزند خود برای او وسیله های گران قیمتی می خریم اما اگر این وسیله را گم یا خراب کند، سرزنش و تحقیرش می کنیم که این باعث تخریب اعتماد به نفسش خواهدشد. نتیجه اینکه تلفن همراه باید با توجه به توانمندی و کارایی برای بچه ها خریداری شود.

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۴:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۱۲

     

    واکنش والدین در برابر تقلید کودک از همسالان خود

     

    تقلید کودک از همسالان در دوره ای اتفاق می افتد که کودکان نیاز دارند جز گروهی خاص باشند و نیاز های خودشان را برطرف کنند.

     

    هنگامی‌ که کودکان شکایت می‌ کنند و می‌گویند: چرا من نمی‌توانم این کار را انجام دهم؟ والدین بسیار عصبانی و ناراحت می‌شوند: یعنی ما والدین بدی هستیم؟ اگر فکر می‌ کنی والدینِ علی با او بهتر رفتار می‌ کنند، چطور است بروی با آن‌ها زندگی کنی، چرا این‌ قدر خودت را سرزنش می‌کنی؟ تو خودت را دست‌کم می‌گیری.

    کودکان در این موقعیت، دوست دارند همان کاری را تقلید کنند که دوستانشان آن را انجام می‌دهند. ممکن است تقلید کودک از همسالان کارهایی از قبیل شب‌ بیداری، آرایش کردن، دیدن فیلم‌ های ترسناک و یا رفتن به یک مهمانی نامناسب باشد.

    راه حل هایی برای تقلید کودک از همسالان خود چیست؟

     

    یکی از راه حل ها برای ترک تقلید کودک از همسالان این است که از به کار بردن جمله‌ های منفی و تند خودداری کنید، حتی اگر فکر می‌ کنید که حرف‌ های فرزندتان بی‌ رحمانه است. وقتی او می‌ گوید: تو هیچ‌ وقت اجازه نمی‌ دهی کاری انجام دهم، به او بفهمانید که چرا اجازه نمی‌ دهید این کار (موردنظر فرزندتان) را انجام دهد.

     

    اگر با یکدیگر به توافق نرسیدید و ادامۀ صحبت فایده‌ ای نداشت، به او صریح و روشن بگویید که دیگر نمی‌ توانید بیشتر از این توضیح دهید: هر خانواده‌ای شرایط ویژه‌ای دارد، ما هم مقررات خانوادگی خاصی داریم.

     

    می‌ توانید سرگرمی‌ها و فعالیت‌های بهتری را به‌جای درخواست فرزندتان به او پیشنهاد کنید: به عسل تلفن کن و بگو اگر می‌تواند به اینجا بیاید. آیا می‌توانی یکی از دوستانت را راضی کنی تا همراهت به استخر بیاید؟ بیا از این مغازه یک فیلم خوب بخریم.

     

    همچنین می‌توانید هرازگاهی قانونی که در خانه وضع کرده‌اید را بررسی کنید و هر چه او بزرگ‌تر می‌شود، آزادی عمل بیشتری به او بدهید.

     

    وقتی‌ که سختگیری خود را کم می‌کنید، همچنان مصمم باشید او را در کارهایش راهنمایی کنید: از کنار دوستانت دور نشو، حتماً با من تماس بگیر، و به او گوشزد کنید و در مورد کارهای خطرناک و نامناسب تذکرات لازم را به او بدهید.

    در مدت‌زمانی که فرزندتان در دوران قبل و آغاز نوجوانی به سر می‌برد، به ایجاد قوانین و مقررات، راهنمایی و مراقبت خاصی نیازمند است.

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۴:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۱۲

    فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان را غنیمتی شمردیم  تا بهترین رنگهای فصل سرد را به شما معرفی کنیم تا در انتخاب رنگ لباسهای کودکان ، رنگهایی را برگزینیم که بیشترین جذابیت  را داشته باشد. طبیعتا سلیقه هر فرد مختص خود اوست.

    1-رنگ انابی

    2-رنک خردلی

    3-رنگ شتری

    4-سبز زیتونی

    5-آبی

    6-سدری

    7-پرتغالی

    8-رز (صورتی متمایل به کالباسی )

    9-ارغوانی

    نکته :بهتر است در انتخاب رنگ اول به ویژگی های روحی کودکتان توجه کنید مثلا اگه کودکتان دچار افسرگی شده از رنگ زرد استفاده کنید یا اگه جدیدا پرخاشگر شده بهتره از رنگ سبز کم رنگ استفاده کنیدو.......

    احتمالا در پست بعدی متنی از تاثیر رنگ ها براتون میزارم

    ویرایش شده توسط نارین گل  در تاریخ ۱۳۹۶/۹/۱۲   ۱۴:۴۶
  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۴:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۱۲

    روانشناسی رنگ ها

    1-رنگ مشکی نماد سلطه و قدرت

    2-رنگ سفید نماد معصومیت و پاکدامنی

    3-رنگ ابی نماد صلح و ارامش

    4-رنگ زرد نمادی برای جلب شادی

    5-رنگ ارغوانی نمادی برای ثروت و تجمل وظرافت

    6-رنگ صورتی نماد ارامش و رنگی رویایی

    7-رنگ سبز نماد ملایمت و نشاط اور

    8-رنگ قرمز هیجان و پر شوری

    دوستان اگه مطلبی دارید با ما به اشتراک بگذارید .ممنون

    ویرایش شده توسط نارین گل  در تاریخ ۱۳۹۶/۹/۱۲   ۱۴:۵۶
  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۲:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۲۸

    چرا کودک من توانایی خواندن ندارد؟
     عدم توانایی خواندن در فرد ،علی رغم برخورداری از سلامت ببینایی ، شنوایی ، هوشی ، حسی و ... را اختلال خواندن می گویند. اختلال خواندن به معنی وجود نقص جدی در مهارتهای خواندن، شناخت و بیان حروف ، کلمه ، ترکیب حروف ، بخش کردن کلمه ، خواندن متن و درک مطالب خوانده شده ) می باشد ، به طوری که تحصیل و زندگی روزمره فرد که نیازمند مهارت های خواندن می باشند ،با مشکل مواجه گردند. این اختلال با نام های دیسلکسی ،الکسی ،عقب ماندگی خواندن ونارساخوانی نیز نامیده می شود.

    علائم اختصاصی
    --ناتوانی در باز شناسی حروف : شکل نوشتاری حروف را یاد نمی گیرد . مثال : نمی داند شکل ( س) چیست ؟ یا اسم آن را می داند ( سین) ولی صدای آنرا نمی داند .

    -- ناتوانی در تمیزدیداری حروف : برخی حروف را که تا حدی شبیه به هم هستند ، اشتباه تشخیص می دهد . مثال ( ز) را با ( ر) ، ( د) را با ( ر) ، ع و ح را با یکدیگر اشتباه می گیرد.

    -- ناتوانی در ترکیب حروف :حروف را به تنهایی می شناسد ولی نمی تواند آنها را ترکیب کرده و یک کل بسازد . مثال :( ر-ه-ا )را تک تک می خواند ولی( رها) را نمی تواند بخواند یعنی نمی تواند حروف آنها را ترکیب کند و کل را تشخیص دهد.

    ---حذف کردن : معمولا حروف اضافه یا آخر فعل ها را حذف می کند . مثال : ( رفتند) را ( رفتن) می خواند. 


    .
    روش های درمانی

    برای درمان مشکلات خواندن ،درمانگر از روش های زیر بهره خواهد گرفت و این روش ها را به  خانواده نیز آموزش خواهد داد:
    ---تعدادي تصوير تهيه می شود و دانش آموز تشويق می شود تا آنها را با صداي بلند تلفظ كند. واژه هاي مربوط به اين تصاوير بايد به گونه اي انتخاب شوند كه دارای صدا و حرف مورد نظر درمانگر باشند.

    ----صدايي كه مي خواهيم به كودك اموزش دهيم مثل ت را مشخص كرده به كودك مي گوييم به كلماتي كه براي او تلفظ مي كنيم گوش كند و هر گاه به واژه اي برخورد كرد كه حرف ت دارد علامت بدهد.

    ---وسيله اي را در دست مي گيريم و نام آن را غلط تلفظ مي كنيم و از كودك مي خواهيم اشتباه ما را شناسايي كند. مثلا در مورد کتاب مي گوييم (ستاب،رتاب ،آتاب)آن گاه او پس از شنيدن هر كدام از اين كلمات،سعی می کند كلمه را صحيح تلفظ كند.   .

    -----صداهاي يك كلمه را با فاصله تلفظ مي كنيم؛كودك گوش كند و سپس خودش به طور كامل آن كلمه را تلفظ كند.مثلا؛ز می ن و او بگويد زمین.

    ---كلماتي را تلفظ مي كنيم و از كودك مي خواهيم تكرار كند.

    ---با تكرار تمرين قبلي از او مي خواهيم كه او صداهاي كلمه را با فاصله بگويد و ما كلمه را تلفظ نماييم.

    ----درمانگر حروف الفبا را به دانش آموز نشان مي دهد و او بايد آن ها را تلفظ كند.اين كار آن قدر ادامه مي يابد تا مطمئن شويم حروف الفبا را به خوبي مي شناسد.

    ----تقليد صداهای حيوانات مختلف مثل خروس،مرغ،كبوتر،توسط دانش آموز می تواند براي فهم صداها بسيار مفيد باشد.
    ----كلمات بي معني را تلفظ مي كنيم تا هر گاه صداي مورد نظر را شنيد علامت بدهد .

    ----تصاويري تهيه مي كنيم كه صداهاي آخر نام آنها يكسان باشد،از كودك مي خواهيم آنها را نام برده و پس از نام بردن هر كلمه صداي آخر را تكرار كند.مثل:داس،تاس،کلاس.

    ---كلماتي را ناقص تلفظ مي كنيم و از كودك مي خواهيم بقيه اش را بگويد؛مثلا مي گوييم کو--د—ک.او بايد بگويد کودک.

    ---چند تصوير به كودك نشان مي دهيم كه در ميان آن ها نام دو تصوير با حروف مشابهی شروع می شوند،سپس از كودك مي خواهيم آن دو كلمه را نام ببرد.

    ----درمانگر آهنگي را زمزمه كرده،از دانش آموز مي خواهد آن آهنگ را تقليد كند.


    ----تقليد صداهای حيوانات مختلف مثل خروس،مرغ،كبوتر،توسط دانش آموز می تواند براي فهم صداها بسيار مفيد باشد

    -- -کلی خوانی : در واقع در خواندن کلمات مشکلی ندارد و لیکن در خواندن حروف و یا بخشی از یک کلمه با مشکل روبرو می شوند . مثال : زاهدان را می خواند ولی حروف و یا بخش های آنرا   به تنهایی در آن نمی تواند پیدا کند و بخواند . به عبارتی ممکن است کل کلمه را به عنوان یک شکل حفظ کرده باشد .

    درک مطلب

    ویرایش شده توسط نارین گل  در تاریخ ۱۳۹۶/۹/۲۸   ۱۲:۲۲
  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۲:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۸

    نشان های کودک بیش فعال

    بیش فعالی که اصطلاحا ، ADHD خوانده می شود نوعی اختلال شایع است که حدود8 تا 10 درصد کودکان را مبتلا می کند. این بیماری در پسران شایع تر از دختران است . هنوز دلیل واحدی برای آن مشخص نشده است. اما نظریه های مختلف به عوامل متفاوت در این زمینه اشاره دارند. ویژگی های اولیه بیش فعالی پیش از ورود به مدرسه شروع می شود.
    بیش فعالی دارای ویژگی های بارزی است که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی و رفتارهای تکانشگر و بدون صبر و تحمل می باشد. این اختلال سه نوع است؛ در نوع اول بیش فعالی کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد. در نوع دوم فقط پرتحرکی دیده می شود و نوع ترکیبی که کودک هم پرتحرک است و هم مشکل توجه و تمرکز دارد .
    این اختلال در کودکان دبستانی و در پسرها سه تا پنج برابر شایع تر از دختران است.معمولا اختلال از سه سالگی به بعد تشخیص داده می شود.این کودکان در دوره شیرخواری اکثرا پرتحرک هستند و دست ها و پاهای خود را زیاد حرکت می دهند؛ کم خواب، کم غذا هستند و زیاد گریه می کنند. این نا آرامی های اولیه می تواند نشانه ای برای بیش فعالی در دوران بعدی کودکی باشد.
    با کودک بیش فعالم چگونه برخورد کنم ؟
    درمان بیش فعالی

     
    درمان سریع برای این اختلال وجود ندارد اما بهتر است والدین برای کمک کردن به خود و کودکشان در مورد این اختلال اطلاعات بیشتری کسب کنند. همچنین برنامه تربیتی ویژه ای را متناسب با نیازهای فرزند خود برنامه ریزی نمایند.
    به نظر می رسد مواد غذایی هم می تواند برای کمک به این افراد موثر باشد. آنها باید از زیاده روی در مصرف شکر و غذاهای حاوی آن مانند کیک، شیرینی، شکلات، بیسکویت ،نوشابه های شیرین و موادی که دارای افزودنی ها هستند خودداری کنند.
    به نظر می رسد ترکیب روش های رفتار درمانی ، باز توانی شناختی و دارودرمانی بهترین نوع درمان را شکل می دهد. 
    در باز توانی شناختی بر روی توانایی های شناختی کودک از جمله توجه ، حافظه و حل مسئله تمرکز می شود. روش های رفتار درمانی بر روی روش های ارتباطی کودک با محیط اطراف و روش های تربیتی والدین متمرکز خواهد شد.
    روش های دارو درمانی نیز در اختیار روان پزشک قرار خواهد داشت ، که در صورت نیاز داروهایی در این زمینه از طرف روان پزشک تجویز خواهد شد.
     

  • avatar
    نارین گل
    کاربر جدید|3 سپاس شده|76 پست
    ۱۲:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۲۸

    شیوه برخورد والدین با دانش اموزی که در دیکته نویسی مشکل دارد

    روش های درمانی اختلال دیکته نویسی
     
    ----تقویت حافظه ی دیداری 
    بسیاری از دانش آموزان در نوشتن برخی واژه ها که در آن حرفی  به کار رفته که اشکال مختلفی دارد دچار مشکل می شوند . ( مثلاً منظور را  منزور می نویسند ) علت عمده ی این نوع غلط های املایی ضعف حافظه ی دیداری است ، یعنی کودک به خوبی قادر نیست تصویر حرف مورد نظر را در کلمه به خاطر بیاورد . رونویسی کردن این واژه ها می تواند به دانش آموز کمک کند ، اما این کمک لزوما به سایر موارد انتقال نمی یابد . پس بهتر است حافظه ی دیداری کودک را تقویت کنیم . تا نه تنها دیکته ی درست واژه ای را که غلط نوشته است را فراگیرد ، بلکه با خواندن و دیدن هر کلمه جدید ، توانایی به خاطر سپاری آن را داشته باشد . برای تقویت حافظه دیداری باید «خوب دیدن» را تمرین کرد.

      تقویت تمیز دیداری 
     گاهی دانش آموزان کلماتی مثل « زود » را« دوز » می نویسند که این مشکل مربوط به تمیز دیداری آن ها است . برای رفع این مشکل باید تمرین هایی برای دانش آموزان تدارک دید که در حیطه ی ادراک های متعدد دیداری قرار گیرد . 
    توانایی در تمیز دیداری می تواند شامل توانایی تشخیص تفاوت بین چند چیز باشد مثل « ش » از « س »  
    ---راههای تقویت توانایی تمیز دیداری
    --  درمانگر تصاویری را رسم می کند و از دانش آموز می خواهد  دور یکی از اشکال که از او می خواهد ،دایره بکشد .

    تقویت ادرا ک نقش از زمینه
     این یک مهارت ادراکی است که به تشخیص یک چیز از زمینه محیطی آن مربوط می شود . وقتی دانش آموز این مهارت را داشته باشد ، می تواند حروف کوچک را در میان این واژه ها به خوبی ادراک نماید . بنابراین بین هر کدام از آن حروف و کل کلمه تمیز قایل شود .
     
    تقویت تکامل دیداری
        این مهارت به توانایی بازشناسی یک چیز ، بدون اینکه کل آن نشان داده شود اطلاق می شود .

    تقویت هماهنگی دیداری حرکتی :
       این مهارت به توانایی هماهنگ ساختن دیدار از شیء و حرکت قسمت های مختلف بدن گفته می شود .

     تقویت حافظه ی توالی دیداری
      این مهارت به توانایی یاد آوری آن چه دیده ایم ، به همان ترتیبی که بوده ، مربوط می شود . دانش آموزانی که از این مهارت به اندازه ی کافی برخوردار نیستند ، در تجسم و ترتیب و توالی حروف دچار مشکل می شوند . به عنوان مثال ، « دارد » را « دادر » می نویسند.

    تقویت حساسیت شنیداری
      برخی از غلط های دیکته مثل ( مسواک – مسباک ) و ( زنبور – رمبور ) به حساسیت شنیداری
    دانش آموز مربوط می شوند . یعنی کودک در شنیدن صداها حساس نیست .

    ---پرورش دقت
      بسیار برای ما اتفاق افتاده است که دانش آموزانی در نوشتن برخی واژه ها دقت کافی را ندارند و شاید سرکشی را کم گذاشته اند، ویا برعکس جایی که نیاز به سرکش نیست ، سرکش گذاشته اند . البته این مشکل در موارد دیگر نیز وجود دارد و فقط در مورد سرکش اتفاق نمی افتد.

    اصلاح مشکلا ت مربوط به آموزش
      برخی از واژه هایی هستند که دانش آموز به علت نبود آموزش کافی و صحیح آن ها را غلط می نویسند . ( تجربها – تجربه ها ) ، ( بنده گان – بندگان ) ، ( دیدنه پدر – دیدن ِ پدر (

  • برای شرکت در مباحث تبادل نظر باید ابتدا در سایت  ثبت نام  کرده، سپس نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد نمایید؛    (Log In) کنید.
مدرسه یاب
استان :
شهر :
منطقه :
محدوده(اختیاری) :
مقطع تحصیلی :
نوع مدرسه :
جنسیت :
نام مدرسه :
موضوع قبل
زیربخش
موضوع بعد
آخرین پست های این بخش
آخرین پست های این تالار
مادایران، نماد اطمینان
تبلیغات
تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به اين سايت (مدرسه کلوب ) میباشد و استفاده از مطالب با ذکر و درج لینک منبع بلامانع است © Copyright 2018 - MadresehClub.com